Nustatykite regioną: Lithuania

Finland

English Suomi

Estonia

English Estonian

Latvia

English Latvian

Lithuania

English Lithuanian

Poland

English Polish

Sweden

English Svenska

Velnias slypi detalėse: į ką atkreipti dėmesį, sudarant ilgalaikes sutartis su transporto bendrovėmis

Ilgalaikės sutartys su transporto bendrovėmis gali tapti jūsų logistikos strategijos pagrindu, užtikrinančiu stabilumą, sąnaudų kontrolę ir efektyvumą. Tačiau dažnai pasitaiko atvejų, kai neaiškiai suformuluoti susitarimai tampa nesusikalbėjimų, nuostolių ir nepateisintų lūkesčių priežastimi. Ypač rizikingos situacijos iškyla šventiniais laikotarpiais ar netikėtų įvykių metu, kai veiklos tęstinumas tampa kritinis. Šiame straipsnyje aptarsime, į ką atkreipti dėmesį, sudarant sutartis su transporto bendrove, kokių detalių nepamiršti ir kaip užtikrinti, kad bendradarbiavimas būtų visiems naudingas.

1.    Paslaugų apimtis ir kokybė

Vienas svarbiausių aspektų, sudarant sutartį, – tiksliai apibrėžti paslaugas, kurių tikitės. Labai svarbu aiškiai nurodyti krovinio tipą, išsiaiškinti, kokiu dažnumu reikės vykdyti paslaugą, kaip bus atliekami užsakymai, prieš kiek laiko reikia pateikti užsakymus, taip pat aptarti procesą, kaip bus keičiami užsakymai, atsitikus nenumatytoms situacijoms.

Į sutartis būtina įtraukti kokybės užtikrinimo mechanizmus, pavyzdžiui, nusistatyti paslaugos lygį (angl. Service Level Agreement). Tokie rodikliai, kaip pristatymas laiku, nesugadintas ir pilnai įvykdytas užsakymas (angl. On Time in Full), leidžia objektyviai vertinti paslaugos kokybę. Aiškiai susitarkite, ką reiškia paslaugos standartų nesilaikymas, ir numatykite baudas už pažeidimus. Siekiant maksimalaus rezultato, galima numatyti ir premijas, kurias gaus transporto įmonė, jeigu įvykdys nustatytus parametrus.

2. Kainodara: kas slypi po skaičiais?

Kainodara  yra svarbiausias aspektas dirbant ilgalaikių sutarčių pagrindu. Taikant tokį veiklos modelį, atsiranda daug neapibrėžtumo, kadangi situacija rinkoje nuolatos keičiasi. Keičiasi kuro kainos, darbuotojų atlyginimai ir padėtis rinkoje. Todėl, sudarant ilgalaikę sutartį, reikia įvertinti visus galimus kintamuosius.

Taip pat rekomenduojame nesivadovauti vienpuse nauda. Jeigu nusistatysite nekintamą kainą, tais atvejais, kai situacija rinkoje pasikeis ir lems kainų augimą, galite susidurti su situacijomis, kai transporto įmonė vengs vykdyti užsakymus. Skaidrios kainodaros nusistatymas visada leidžia išvengti nesutarimų ateityje. Todėl rekomenduojame į sutartis įtraukti  kainų fiksavimo formules ir jų peržiūrėjimo periodus bei iš anksto apsitarti dėl kainų piko periodų metu.

3. Atsakomybės ir rizikos valdymas

Krovinių transportavimas ir bendrai logistika – tai sritis, kur visiškai eliminuoti rizikos yra neįmanoma. Todėl rizikos valdymas turi būti neatsiejama kiekvienos sutarties dalis. Sutartyje turi būti aiškiai nurodyta, kas atsakingas už krovinio sugadinimą, praradimą ar pristatymo vėlavimą.

Jeigu gabenama prekė yra brangi arba krovinių vėlavimas sugeneruos didesnius nuostolius nei nurodo Krovinių gabenimo keliais konvencija, sutartyje įsivardinkite baudas, kurios bus taikomos transporto įmonei.

Gabendami brangius produktus, aiškiai apibrėžkite, kas dengia draudimo kaštus – jūs ar transporto bendrovė. Jeigu gabenate ir brangias, ir pigias prekes, aiškiai nurodykite, kokiems kroviniams reikia papildomo draudimo. Taip pat sutartyse galite nurodyti, kad įmonė, gabenanti brangius krovinius, privalo vadovautis gautomis instrukcijomis, pvz., nestoti nemokomose aikštelėse, važiuoti tik centriniais keliais ir t.t.

Daugelis atlaidžiai žiūri į „Force majore“ sąlygas, tačiau šiuo metu esame veikiami įvairių geopolitinių rizikų, o stichinių nelaimių skaičius kasmet auga. Todėl abiem pusėms pravartu sutarti, kaip tokiu atveju dalinsitės nuostolius.

4. Užsakymų planavimas ir vykdymas

Ilgalaikė sutartis turi užtikrinti lankstumą, ypač jei veikla yra dinamiška ir reikalauja greitų sprendimų. Nurodykite, per kiek laiko iki planuojamos siuntos pristatymo reikia pateikti užsakymą. Pvz., dalinių krovinių transportavimui gali būti reikalingas trumpesnis laiko tarpas nei pilniems kroviniams.

Įtraukite punktus, kurie garantuotų didesnį lankstumą. Pavyzdžiui:

  • Galimybė paskutinę minutę keisti maršrutą ar pristatymo laiką.
  • Reakcija į skubius užsakymus, pavyzdžiui, skubių siuntų ar gamybai svarbių komponentų transportavimo metu.
  • Jeigu sutartyse aptariate konkretų transporto priemonių vienetų pateikimo kiekį, tačiau jūsų veikla pasižymi sezoniškumu, pravartu būtų aptarti paslaugų rezervą šventinių laikotarpių metu.

5. Tvarumo ir socialinės atsakomybės principai

Tvari logistika tampa vis svarbesnė, ypač Europoje. Netolimoje ateityje transportavimo kainą sudarys ne tik frachtas, tačiau ir sunaudotos emisijos (kuo įmonė sunaudos mažiau, tuo mažiau reikės sumokėti už taršą).  Taip pat Europos tiekimo grandinės aktas numato, kad prekybos ir gamybos bendrovės (šiuo metu tik didžiosios, tačiau ateityje, tikėtina, visos įmonės turės tuo vadovautis) bus atsakingos ne tik už savo veiklą, tačiau privalės įsitikinti, kad paslaugų teikėjai laikysis tvarumo reikalavimų.

Todėl, jeigu jūsų įmonė jau dabar turi atitikti tvarumo reikalavimus, reikėtų į sutartis įtraukti punktus, susijusius su tvarumu.  

Sutartyse įtraukite punktus apie tai, kad transporto įmonės savo veikloje privalo vadovautis tvarumo principais, laikytis teisingų darbo sąlygų reikalavimų ir užtikrinti darbuotojų gerovę, taip pat siekti mažinti taršą. Nurodykite, kad įmonės turi turėti aiškiai apibrėžtas tvarumo politikas arba net sertifikuoti savo veiklą.

Nors šiuo metu tai nėra plačiai taikoma, tačiau jau dabar į sutartis galima įtraukti punktą apie CO2 sunaudojimą 100 kilometrų, nustatyti rėžius, kurių transporto įmonės negali viršyti.

Praktinės situacijos, kai netinkamai aptartos sąlygos generuoja nuostolius

Pasidalinsime keletu pavyzdžių, kurie iliustruoja aptartų sutarties punktų svarbą.

Organizacija, gaminanti įvairius stendus didžiausioms kompanijoms visoje Europoje, pasamdė įmonę, kuri užsiima dalinių krovinių gabenimu, kad ši nuvežtų pagamintą stendą, reikalingą  vienos LIDLparduotuvės atidarymui . Nors užsakovas akcentavo pristatymo laiku svarbą, tačiau to neaptarė sutartyje. Transporto įmonė pavėlavo pristatyti krovinį, parduotuvės atidarymas buvo sutrikdytas, o tai generavo keliasdešimt tūkstančių nuostolį. Transporto įmonė sutiko sumokėti žalą pagal įprastą praktiką vėlavimų metu, t.y. 150 EUR už pradelstą dieną.

Prekybinė įmonė užsakė kompiuterių pervežimą. Transportavimo metu kompiuteriai, kurių vertė siekė 200 tūkst. EUR ir svėrė 100 kg, buvo pavogti. Sutartyje nebuvo aptartos krovinių vertės ir kas atsakingas už papildomą krovinio draudimą. Vežėjo draudimas atsiskaitė pagal įprastas CRM draudimo sąlygas (8,33 SDR už kilogramą), t.y. 1029 EUR.

Įmonė sudarė ilgalaikę sutartį su vežėju, kur nustatė nekintamą kainą. Kalėdinio laikotarpio metu transporto įmonė pateikė ultimatumą užsakovui, kad už tokią kainą jie šiuo laikotarpiu negalės vykdyti savo įsipareigojimų ir reikės sumokėti 30 proc. priemoką.

Išvados

Ilgalaikės sutartys yra ne tik teisinis dokumentas, bet ir užtikrinimas, kad abu partneriai galės dirbti stabiliai ir efektyviai.  Tinkamai aptartos ir sudarytos ilgalaikės sutartys gali padėti išvengti nesusikalbėjimo ir užkirsti kelią nuostoliams. Skirkite laiko, kad aptartumėte visus svarbius aspektus, taip užsitikrinsite, jog bendradarbiavimas duos maksimalią naudą. Sudarinėjant sutartis, visuomet rekomenduojame vadovautis partnerystės, o ne galios pozicija, t.y. ieškoti abiem pusėms naudingų sprendimų. Kitu atveju rizikuojate, kad sutartys bus nutrauktos, o greitai nesuradę naujo paslaugų teikėjo, galite netekti ir klientų.

Kitos naujienos:

5 patarimai, kaip sumažinti grąžinimų dėl sugadinimų siuntų skaičių

27.03 2025 Žinojimas = Galia
Sugadintos siuntos – sisteminis verslo efektyvumo iššūkis, kuris veikia klientų pasitikėjimą, operacinius kaštus ir logistikos grandinės patikimumą. Siuntų grąžinimų mastai didžiosiose Europos rinkose išlieka aukšti: Vokietijoje, Jungtinėje Karalystėje ir Šveicarijoje grąžinama nuo 54 iki 62 proc. visų siuntų, o apie 20 proc. šių grąžinimų susiję su prekių sugadinimu transportavimo metu. Įmonės, kurioms svarbus tiek klientų …

35 nepriklausomybės metai: kaip keitėsi Lietuvos logistikos sektorius?

21.03 2025 Žinojimas = Galia
Lietuvos transporto ir logistikos sektorius per pastaruosius 35 metus tapo ekonomikos varikliu. Atkūrus nepriklausomybę 1990 m., šalis paveldėjo sovietmečiu kurtą infrastruktūrą ir valstybinį transporto įmonių tinklą. Tačiau nuoseklios reformos ir integracija į Europos rinką leido šiam sektoriui sparčiai augti​. Šiandien transportas ir saugojimas sukuria apie 10 proc. šalies bendrojo vidaus produkto – beveik kiekvienas šeštas …

Logistikos partnerių pasirinkimas – ką verslas dažniausiai pamiršta?

06.03 2025 Žinojimas = Galia
Logistikos tiekėjo pasirinkimas – vienas svarbiausių sprendimų bet kuriam verslui, kuris priklauso nuo tiekimo grandinės efektyvumo. Nors dauguma įmonių atidžiai vertina kainas, paslaugų spektrą ir terminus, dažnai pamirštami aspektai, kurie gali lemti tiekimo grandinės stabilumą, klientų pasitenkinimą ir netgi finansinius nuostolius. 1. Patikimumas prieš kainą: kodėl pigiausias sprendimas gali brangiai kainuoti? Renkantis logistikos tiekėją, kaina …

6 logistikos automatizavimo sprendimai, kuriuos verta apsvarstyti šiemet

26.02 2025 Žinojimas = Galia
Logistikos paslaugų vartotojai – gamybos, prekybos, e. komercijos įmonės – vis dažniau susiduria su iššūkiais valdant tiekimo grandines. Kintančios kainos, geopolitiniai trikdžiai ir augantys klientų lūkesčiai reikalauja greitesnių ir tikslesnių sprendimų. Automatizavimas leidžia sumažinti klaidas, padidinti efektyvumą ir užtikrinti, kad kroviniai keliautų sklandžiai. Štai šeši automatizavimo sprendimai, kuriuos verta apsvarstyti įmonėms, naudojančioms logistikos paslaugas. 1. …

Verslas skaičiais: kaip duomenys didina konkurencingumą?

19.02 2025 Žinojimas = Galia
Didėjanti konkurencija verčia įmones ieškoti sprendimų, padedančių išlikti rinkoje. Efektyvus duomenų valdymas leidžia priimti pagrįstus sprendimus, didinti veiklos efektyvumą ir kryptingai siekti strateginių tikslų. Logistikos sektoriuje duomenų analizė tampa nepakeičiama priemone. Ji padeda optimizuoti maršrutus, parinkti efektyviausias transporto priemones ir sumažinti tuščių važiavimų skaičių, taip mažinant eksploatavimo išlaidas bei aplinkos poveikį. Dirbtinis intelektas (DI) transformuoja …

5 sprendimai, kurie padės optimizuoti jūsų tiekimo grandinę

12.02 2025 Lėšų taupymas
Efektyvi tiekimo grandinė yra svarbi sėkmingo verslo dalis. Siekiant išlikti konkurencingiems, būtina nuolat ieškoti būdų, kaip pagerinti logistikos procesus. Pateikiame penkis sprendimus, kurie padės optimizuoti jūsų tiekimo grandinę. 1. Dirbtinio intelekto ir mašininio mokymosi integracija Dirbtinis intelektas (DI) ir mašininis mokymasis (MM) ženkliai keičia tiekimo grandinės valdymą, suteikdami galimybę analizuoti didelius duomenų kiekius ir priimti …