Helovinas – tai šventė, kuomet šokolado ir saldainių gamintojai džiaugiasi išaugusiais pardavimais. Šiam sezonui būdingas padidėjęs saldainių vartojimas, todėl jis tampa kritiniu laikotarpiu tokioms įmonėms kaip „Hershey“. Tačiau 1999 m. ši galimybė kompanijai virto katastrofa, kai dėl prastai suplanuoto tiekimo grandinės ir IT sistemų modernizavimo projektų įmonė prarado milijonus dolerių kainavusių užsakymų, patyrė pelno kritimą ir labai susvyravo bendrovės pozicijos rinkoje. Straipsnyje pasidalinsime šios įmonės istorija, galinčia būti vertinga pamoka ir šiandienos verslui.
„Hershey“ istorija ir neapgalvotas modernizacijos planas
1894 m. Miltonas Hershey įkūrė „Hershey Company“ ir dabar ši bendrovė yra viena iš didžiausių ir seniausių šokolado gamintojų pasaulyje. Įmonė saldainių pramonėje buvo pripažinta dėl savo inovacijų, jos dėka šokoladas tapo prieinamas plačiajai visuomenei. Helovinas visada buvo esminis sezonas, leidžiantis „Hershey“ didinti pardavimus ir užsitikrinti stabilų pajamų augimą.
Augant konkurencijai ir spartėjant technologijų pažangai, 1999 m. „Hershey“ nusprendė investuoti daugiau nei 100 mln. USD į savo IT infrastruktūros ir tiekimo grandinės modernizavimą. Šis projektas turėjo sustiprinti įmonės pozicijas rinkoje ir leisti geriau valdyti sparčiai augantį užsakymų srautą. Deja, realybė parodė, kad net geriausi ketinimai be tinkamo planavimo gali turėti katastrofiškų pasekmių.
Naujos IT sistemos, apimančios užsakymų valdymą ir inventoriaus sekimą, įdiegimas buvo suplanuotas 1999 m. balandį, pakankamai anksti, kad prieš Heloviną būtų laiko išspręsti visas galimas problemas. Tačiau projektas užsitęsė ir, užuot diegimą nukėlusi į 2000 m., „Hershey“ nusprendė paleisti naująją sistemą vasarą, likus vos keliems mėnesiams iki Helovino.
150 mln. USD vertės klaida
Vos paleidus sistemą, prasidėjo didžiulės problemos. Pagrindinė iš jų buvo ta, kad inventoriaus informacija nebuvo tinkamai sinchronizuota su užsakymų valdymo sistema. Tai reiškė, kad „Hershey“ negalėjo tiksliai žinoti, kiek prekių buvo sandėliuose, todėl nesugebėjo laiku pristatyti užsakymų savo mažmeninės prekybos partneriams. Rezultatas – 150 mln. USD vertės užsakymų praradimas ir 19 proc. ketvirčio pelno kritimas.
Helovinas, kuris turėjo būti didžiausia metų pardavimų šventė, virto viena didžiausių „Hershey“ nesėkmių per visą įmonės istoriją. Didieji mažmeninės prekybos tinklai, tokie kaip „Walmart“ ir „Target“, negavo užsakytų produktų, o tai sukėlė grandininę reakciją – vartotojai taip pat buvo nepatenkinti. Ši situacija tapo puikiu pavyzdžiu, kaip logistikos sutrikimai gali neigiamai paveikti ne tik įmonę, bet ir visą tiekimo grandinę.
Reputacijos atkūrimas
Po nesėkmės „Hershey“ laukė ilgas ir sudėtingas kelias. Kompanijai reikėjo ne tik sutvarkyti neveikiančią sistemą, bet ir atkurti prarastą partnerių bei klientų pasitikėjimą. Daugelis prekybos tinklų jautėsi nusivylę, todėl bendradarbiavimo atkūrimas buvo šios įmonės prioritetas. Tai užtruko kelerius metus.
„Hershey“ taip pat skyrė papildomų investicijų tiekimo grandinės procesų peržiūrai. Buvo įdiegti papildomi kontrolės mechanizmai, kurie leido stebėti sistemų veikimą realiuoju laiku. Įmonė taip pat sustiprino IT infrastruktūrą, kad būtų užtikrintas sklandus inventoriaus ir užsakymų valdymas.
Pamokos buvo išmoktos. Kompanija pradėjo atidžiau vertinti pokyčių rizikas ir planuoti diegimus tik mažiau intensyviais sezonais. Ši strategija padėjo užkirsti kelią panašioms klaidoms ateityje. „Hershey“ iš nesėkmės sugebėjo pasisemti vertingų įžvalgų, tapusių jų verslo stiprumo pagrindu.
Pamokos kitiems verslams
Nepaisant nuostolių, „Hershey“ istorija yra vienas iš retų atvejų, kuomet kompanija sugebėjo atsitiesti, ji ir šiuo metu yra veikianti bei išlieka viena rinkos lyderių. Šios įmonės pamokos gali būti itin vertingos, kadangi šiuo metu nemaža dalis Lietuvos įmonių diegiasi įvairius technologinius sprendimus, kurie padeda optimizuoti tiekimo grandines. Be abejonės, tokios investicijos labai svarbios, tačiau klaidos taip pat yra nepaprastai brangios. Štai keletas pagrindinių pamokų, kurios gali būti naudingos bet kuriam verslui:
- Rinkitės tinkamą laiką pokyčiams. Didelius pokyčius įgyvendinti svarbiausiu sezono metu yra labai rizikinga. Jei „Hershey“ būtų nukėlusi naujos sistemos diegimą iki kitų metų, būtų išvengusi tiekimo grandinės chaoso ir prarastų užsakymų.
- Testuokite sistemas prieš diegimą. Naujos sistemos įvedimas yra didelis iššūkis, todėl būtina atlikti išsamius testavimus. Kiekviena klaida gali turėti milžiniškų pasekmių. „Hershey“ galėjo sumažinti riziką, jei, prieš paleidžiant, būtų įsitikinę, kad jų sistema veikia sklandžiai.
- Užtikrinkite matomumą tiekimo grandinėje. Inventoriaus valdymas yra viena svarbiausių tiekimo grandinės funkcijų. Įmonės turi įsitikinti, kad kiekvienas sandėlio duomenų taškas yra prieinamas užsakymų valdymo sistemai, ypač sezono metu, kai paklausa yra didžiausia.
- Komunikacija su klientais ir partneriais. Krizės metu atvira komunikacija yra būtina. „Hershey“ galėjo bent dalinai sušvelninti situaciją, jei apie galimą užsakymų vėlavimą savo mažmeninės prekybos partnerius būtų informavę laiku.
Išvados
„Hershey“ istorija siunčia svarbią žinutę verslams apie tai, kaip svarbu atsargiai planuoti tiekimo grandinės pokyčius ir IT sistemų diegimą. Ambicingi projektai, nors ir būtini konkurencijai palaikyti, turi būti kruopščiai suplanuoti ir įgyvendinti tinkamu metu. „Hershey“ prarastas Helovinas primena, kad net ir didžiausios įmonės nėra apsaugotos nuo logistinių klaidų. Tačiau jų patirtys taip pat parodo, kad sunkumus galima įveikti taikant tinkamas strategijas. Tiekimo grandinė yra kiekvieno verslo varomoji jėga. Jos sutrikimai gali greitai pakenkti įmonės finansams ir reputacijai, tačiau gerai suplanuoti pokyčiai tampa jos augimo pamatu.