Nustatykite regioną: Lithuania

Finland

English Suomi

Estonia

English Estonian

Latvia

English Latvian

Lithuania

English Lithuanian

Poland

English Polish

Sweden

English Svenska

Ar tikrai už tvarias transportavimo paslaugas užsakovai pasiryžę mokėti brangiau?

Tvarumas tapo neatsiejama logistikos sektoriaus dalimi. Augant sąmoningam požiūriui į klimato kaitą, tiek įstatymų leidėjai, tiek verslai ir vartotojai vis dažniau kalba apie atsakomybę, saugant aplinką. Europos Sąjungos (ES) žaliosios politikos tikslai ir nauji reglamentai skatina logistikos įmones investuoti į tvarius sprendimus. Tačiau klausimas lieka atviras: ar vartotojai pasiruošę prisiimti šių sprendimų kaštus ir už tvarias logistikos paslaugas mokėti brangiau? Šiame straipsnyje gilinsimės į šį klausimą, analizuodami rinkos tendencijas, vartotojų elgesį ir verslo strategijas.

Vartotojų elgsenos analizė

Yra įvairių tyrimų, analizuojančių tvarius produktus. Vieni atskleidžia, kad vartotojai yra pasirengę mokėti daugiau už tvarius produktus. Kiti tyrimai teigia priešingai,  kad daugelis vartotojų labiau linkę rinktis pigesnius variantus, ypač jei jiems neaišku, kaip tvarumas atsispindi kainoje.

Pavyzdžiui, 2023 m. Ryšių reguliavimo tarnybos (RRT) atliktas tyrimas atskleidė, kad tik 8% apklaustųjų nurodė, jog jiems svarbu perkamų pašto paslaugų mažesnis poveikis aplinkai ir jie už tokias paslaugas sutiktų mokėti daugiau. Didžioji dalis apklaustųjų (41%) teigė, kad tokios paslaugos yra svarbios, tačiau už tai nesutiktų mokėti daugiau. 2023 m. atliktas „Statista“ tyrimas parodė, kad tik apie 30 % vartotojų Europoje pasiruošę mokėti brangiau už tvarias paslaugas. Regioniniai skirtumai yra ryškūs: Vakarų Europos vartotojai dažniau remia tvarius sprendimus nei Rytų Europos ar Azijos vartotojai.

Koks vartotojų požiūris į tvarias logistikos paslaugas?

Tyrimai anglų kalba atskleidžia, kad vartotojų pasirengimas už tvarias logistikos paslaugas mokėti daugiau yra įvairus. Pavyzdžiui, „Boston Consulting Group“ (BCG) atlikto tyrimo duomenimis, apie 70% vartotojų už tvarius produktus yra pasirengę mokėti iki 5% daugiau. Tačiau „McKinsey“ tyrimas atskleidė, kad daugiau nei 80% logistikos klientų nėra pasirengę mokėti net 10% priemokos už žalią produktą.

Stebint, kas vyksta rinkoje ir bendraujant su kitais rinkos dalyviais, šį faktą galime patvirtinti. Didžioji dauguma klientų tikrai nėra pasiryžę mokėti daugiau už tvaresnes logistikos paslaugas. E. komercijoje  vis dar populiarūs „greito pristatymo“ sprendimai, kurie yra mažiau ekologiški, lyginant su lėtesniais pristatymais (pvz., 4-5d.). Nors mūsų šalyje pristatymai į paštomatus yra labai populiarūs (šis būdas yra laikomas vienu tvariausių, žinoma, jeigu neatvažiuojama vienos siuntos pasiimti automobiliu), tačiau kitose šalyse, taip pat ir pas mus, pristatymas „į rankas“ vis dar yra tvari galimybė.

Taigi galima teigti, kad pozityvių ženklų atsiranda, tačiau masinio virsmo tvarių logistikos paslaugų link, kuomet už jas  mokama brangiau, tikrai nėra.

Kas kiša koją platesniam tvarių transportavimo paslaugų vartojimui?

Turbūt vienas pagrindinių trikdžių, kaip jau minėta straipsnio pradžioje, yra didesnė kaina. Daugeliui įmonių ir individualių klientų tvarios paslaugos atrodo nepasiekiamos arba nevertos investicijų, ypač kai jos tiesiogiai neduoda apčiuopiamos naudos, pvz., greičio ar mažesnių sąnaudų. Tačiau kaina nėra vienintelis veiksnys.

Ne mažiau svarbi problema yra ta, kad rinkoje vis dar trūksta visiškai tvarių sprendimų. Dabartinės alternatyvos dažnai tik sumažina emisijas ar kitus aplinkos poveikius, bet tvarumo standartų 100 procentų neatitinka. Tai kelia dilemą: kodėl vartotojas turėtų mokėti daugiau už sprendimą, kuris nėra visiškai „žalias“? Toks neatitikimas gali silpninti pasitikėjimą ir motyvaciją investuoti į tvarias paslaugas.

Be to, dar nėra pasiekta kritinė masė paslaugų gavėjų, kuriems tvarumas būtų esminis prioritetas. Dalis vartotojų tvarumą vertina tik kaip papildomą naudą, bet jis nėra jų pagrindinis pasirinkimo kriterijus. Šią problemą paaštrina ir tai, kad daugeliui verslų svarbiausi išlieka ekonominiai rodikliai, o ne ilgalaikė nauda aplinkai.

Kultūriniai skirtumai taip pat prisideda prie lėtesnio pokyčių įgyvendinimo. Skirtinguose regionuose tvarumo suvokimas ir reikšmė vartotojams labai skiriasi. Pavyzdžiui, Vakarų Europoje tvarumas dažnai integruojamas į kasdienius sprendimus, o Rytų Europoje, Azijoje ar Pietų Amerikoje prioritetu išlieka mažesnė kaina ir greitis.

Kita vertus, komunikacijos trūkumas apie tvarių paslaugų naudą ir realų poveikį aplinkai taip pat stabdo jų priėmimą. Daugelis vartotojų tiesiog nesupranta, kaip jų pasirinkimas gali daryti įtaką aplinkai, arba nėra pakankamai įtikinti, kad tokios paslaugos vertos jų investicijų. Dėl šios priežasties įmonės, siūlančios tvarias logistikos paslaugas, turi aktyviau šviesti savo klientus ir pateikti skaidrią informaciją apie paslaugų naudą.

Visos šios priežastys sudaro sudėtingą iššūkių tinklą, kuris stabdo platesnį tvarių transportavimo paslaugų naudojimą, nepaisant augančio susidomėjimo ir reguliacinių reikalavimų.

Ką turime padaryti, kad virsmas paspartėtų?

Tikėtina, kad daug pokyčių atneš ES tiekimo grandinės aktas, kai jis bus visiškai įgyvendintas. Šis teisės aktas įpareigos įmones ne tik sekti savo tiekimo grandinės tvarumą, bet ir viešai teikti ataskaitas apie poveikį aplinkai. Tai ne tik skatins įmones rinktis tvarius partnerius, bet ir privers vartotojus aktyviau domėtis, kokį poveikį jų pasirinkimai daro aplinkai. Galiausiai tai gali sukurti situaciją, kur tvarios paslaugos taps norma, o ne išimtimi.

Tačiau reglamentai ir įstatymai yra tik viena dėlionės dalis. Svarbų vaidmenį turi atlikti ir patys paslaugų teikėjai. Jie turi aktyviai šviesti savo klientus apie tvarumo naudą  ne tik aplinkai, bet ir verslo rezultatams. Kad pokyčiai būtų spartesni, reikia ne tik mokyti, bet ir formuoti naujus vartotojų įpročius. Tai gali būti pasiekiama per reklamines kampanijas, bendruomenės iniciatyvas ar bendradarbiavimą su socialiai atsakingais prekių ženklais.

Visos šios priemonės – nuo teisės aktų įgyvendinimo iki efektyvios komunikacijos – gali sukurti sąlygas, kur tvarios logistikos paslaugos taps ne tik labiau prieinamos, bet ir plačiai naudojamos.

Išvados

Tvarios logistikos paslaugos yra neabejotinai svarbios tiek aplinkai, tiek visuomenės gerovei. Tačiau šių paslaugų plėtra susiduria su keliais pagrindiniais iššūkiais: didesne kaina, vartotojų švietimo stoka ir vis dar ribotomis 100% tvariomis alternatyvomis rinkoje. Nepaisant to, didėjantis ES reglamentų spaudimas bei vartotojų sąmoningumo augimas pamažu keičia logistikos sektoriaus kraštovaizdį. Todėl, tiek verslui, tiek  vartotojams veikiant kartu, galima pasiekti situaciją, kai tvarios logistikos paslaugos taps ne tik norma, bet ir pageidaujamu pasirinkimu. „HRX“ supranta šių pokyčių svarbą ir yra aktyviai įsitraukusi į tvarių transporto sprendimų kūrimą, ne tik žodžiais, bet ir darbais.

Kitos naujienos:

Kai taupymas nepasiteisina: kuo rizikuojate pasirinkę pigiausią logistikos paslaugų teikėją

27.11 2024 Žinojimas = Galia
Taupymas versle yra natūralus ir dažnai būtinas procesas, siekiant didinti pelną ir mažinti išlaidas. Tačiau, kai taupymas tampa prioritetu, toks sprendimas gali sukelti nenumatytų pasekmių, ypač logistikos sektoriuje. Vienas iš akivaizdžiausių taupymo veiksmų – pigiausio logistikos partnerio pasirinkimas – neretai pasirodo klaidingas ir ilgainiui gali kainuoti daug daugiau nei buvo planuota. Šiame straipsnyje aptarsime, kodėl …

Logistikos nesėkmių virtinė: kaip „Hershey“ išgąsdino Heloviną

Helovinas – tai šventė, kuomet  šokolado ir saldainių gamintojai džiaugiasi išaugusiais pardavimais. Šiam sezonui būdingas padidėjęs saldainių vartojimas, todėl jis tampa kritiniu laikotarpiu tokioms įmonėms kaip „Hershey“. Tačiau 1999 m. ši galimybė kompanijai virto katastrofa, kai dėl prastai suplanuoto tiekimo grandinės ir IT sistemų modernizavimo projektų įmonė prarado milijonus dolerių kainavusių užsakymų, patyrė pelno kritimą …

Rizikų valdymas: FMEA modelis

30.10 2024 Žinojimas = Galia
Globali verslo aplinka yra nenuspėjama, todėl tiekimo grandinės rizikų valdymas tampa esmine verslo strategijos dalimi. Norint kontroliuoti šias rizikas,  svarbu jų valdymą pritaikyti ir logistikos partnerių atrankai. Kai pokyčiai vyksta taip greitai, nebeužtenka logistikos partnerius vertinti tik lineriškai. Todėl, norint užtikrinti nepertraukiamą įmonės veiklą, svarbu tinkamai pasirinkti logistikos paslaugų teikėjus, kartu atsižvelgiant ir į rizikų …

Logistinių nesėkmių virtinė: kaip „Toys „R“ Us“ pavogė Kalėdas

30.10 2024 Paskutinė mylia
Logistikos ir tiekimo grandinės valdymas labai svarbus kiekvienam verslui, ypač užsiimančiam mažmenine prekyba, kur vartotojų pasitikėjimas ir lojalumas dažnai yra tiesiogiai susijęs su laiku pristatytais kroviniais. Nors daugeliui Kalėdos yra džiaugsmo ir dovanų metas, 1999 m. Kalėdų sezonas kompanijai „Toys „R“ Us“ tapo tikru košmaru. Šis žaislų prekybos milžinas, netinkamai įvertinęs savo galimybes, patyrė vieną …

Tvarūs sprendimai: emisijų mažinimas ir verslo partneriai

30.10 2024 Tvarumas
Tvarumas jau seniai tapo vienu svarbiausių šiuolaikinio verslo prioritetų, ypač transporto ir logistikos sektoriuje. Transporto įmonės stengiasi mažinti išmetamųjų teršalų kiekį, investuoja į ekologiškus sprendimus ir diegia tvarias praktikas savo veikloje. Tačiau tvarumo tikslų siekimas yra kur kas daugiau nei tik emisijų mažinimas. „HRX“ savo tvarumo kelionėje patyrė, kad tvari organizacinė kultūra įmonėje yra tiek …

Tvarus transportas: ne tik ekologiškas kuras, bet ir įmonės organizacinė struktūra

26.09 2024 Tvari logistika
Šiandien tvarumas yra viena iš pagrindinių temų, keliamų ne tik transporto srityje, bet ir daugelyje kitų pramonės šakų. Pastebima, kad logistikoje, kalbant apie tvarumą, dažniausiai akcentuojama anglies dvideginio emisijų taupymas, mažiau taršių degalų naudojimas, efektyvesni maršrutų planavimo algoritmai, ekologiškas vairavimas bei kitos su degalų taupymu susijusios temos. Sutinkame, tai svarbu, tačiau tvarios įmonės pagrindas – …