Tvarumas jau seniai tapo vienu svarbiausių šiuolaikinio verslo prioritetų, ypač transporto ir logistikos sektoriuje. Transporto įmonės stengiasi mažinti išmetamųjų teršalų kiekį, investuoja į ekologiškus sprendimus ir diegia tvarias praktikas savo veikloje. Tačiau tvarumo tikslų siekimas yra kur kas daugiau nei tik emisijų mažinimas. „HRX“ savo tvarumo kelionėje patyrė, kad tvari organizacinė kultūra įmonėje yra tiek pat svarbi, o kartais net svarbesnė. Kita nuo tvarumo siekių neatsiejama įmonės veiklos dalis – darbas su tvariais partneriais. Apie tai šiame straipsnyje detaliau ir pakalbėsime.
Tvarūs partneriai: kodėl tai svarbu?
Tiekimo grandinės tvarumas turi didžiulę įtaką įmonės tvarumo strategijai, ypač kai kalbame apie antros ir trečios apimties emisijas. Bendrovės gali tiesiogiai valdyti savo pirmos apimties emisijas (jos apima tiesiogines emisijas iš jų pačių veiklos, pvz., transporto priemonių naudojimą), tačiau antros apimties (netiesioginės emisijos) ir trečios apimties (netiesioginės emisijos visoje tiekimo grandinėje, įskaitant partnerių veiklą) priklauso nuo išorinių tiekėjų ir partnerių.
Trečios apimties emisijos dažnai sudaro didžiausią bendrų emisijų dalį ir čia tvarūs partneriai tampa kritiniu elementu. Jei įmonės dirba su partneriais, kurie nesilaiko tvarumo principų, šios netvarios veiklos emisijos padidina bendrą poveikį aplinkai ir gali pakenkti visai įmonės tvarumo strategijai. Pavyzdžiui, partneriai, vykdantys taršius gamybos procesus arba naudojantys nesertifikuotus degalus, prisideda prie bendrovės trečios apimties emisijų, net jei pati įmonė savo veikloje įgyvendina ekologiškas technologijas ir praktikas.
Be to, netvarūs partneriai gali kelti ne tik ekologinę riziką, bet ir reputacijos problemas. Jei partneriai, su kuriais bendradarbiaujate, pažeidžia socialinės atsakomybės principus, pvz., išnaudoja darbuotojus, nesilaiko darbo saugos reikalavimų ar dirba neetiškai, jūsų įmonė gali būti siejama su tomis pačiomis problemomis. Tokie incidentai gali ne tik pakenkti įmonės reputacijai, sugadinti jūsų įmonės įvaizdį, bet ir atgrasyti klientus bei partnerius.
Todėl pasirinkti tvarius partnerius – tai ne tik aplinkosaugos, bet ir reputacijos klausimas. Bendradarbiaudami su įmonėmis, kurios laikosi aukštų etikos ir tvarumo standartų, galite ne tik sumažinti savo trečios apimties emisijas, bet ir stiprinti savo verslo atsparumą rizikoms, susijusioms su reputacija bei tiekimo grandinės sutrikimais.
Tvarūs partneriai: nauda ir iššūkiai
Darbas su tvariais partneriais garantuoja ilgalaikę įmonės sėkmę tiek aplinkosaugos, tiek reputacijos atžvilgiu. Bendradarbiaudamos su partneriais, kurie laikosi tvarumo principų, įmonės gali sumažinti savo bendras emisijas, sustiprinti tiekimo grandinės atsparumą ir kurti atsakingo verslo įvaizdį. Partneriai, investuojantys į švaresnes technologijas ir puoselėjantys socialinę atsakomybę, ne tik prisideda prie ekologinių tikslų įgyvendinimo, bet ir padeda įmonei išvengti galimų reputacijos krizių, kylančių dėl netvarios veiklos. Pvz., blogų darbo sąlygų ar aplaidaus požiūrio į aplinkosaugą.
Vis dėlto rasti tikrai tvarius partnerius ir juos nuolat stebėti – sudėtinga užduotis. Dažnai verslai susiduria ne tik su tvaraus tiekėjo paieškos sunkumais, bet ir su nuolatine būtinybe juos kontroliuoti. Deklaracijos apie tvarumą ne visada reiškia realius veiksmus. Kai kurie partneriai gali skelbti apie savo tvarumo įsipareigojimus, tačiau iš tiesų jų nesilaiko arba ilgainiui atsisako tokių praktikų dėl finansinių ar kitų priežasčių.
Be to, net jei partneris dabar laikosi tvarumo standartų, tai nėra garantijos, kad jis ir ateityje jų laikysis. Tvarumas yra dinamiškas procesas, reikalaujantis nuolatinių investicijų ir įsipareigojimų, todėl partnerių stebėsena tampa būtina. Įmonės turi ne tik tikrinti pradinius savo partnerių tvarumo standartus, bet ir nuolat sekti jų veiklos pokyčius, kad užtikrintų, jog šie išlaiko tvarumo kryptį ir prisideda prie ilgalaikės tiekimo grandinės atsparumo.
Tvarių partnerių pasirinkimo kriterijai
Rekomenduojame atkreipti dėmesį į šiuos aspektus.
1. Aplinkosaugos praktikos
Tvarūs partneriai turėtų taikyti ekologiškas technologijas, siekti sumažinti atliekų kiekį ir prisidėti prie klimato kaitos mažinimo. Pavyzdžiui, IKEA įsipareigojo iki 2030 m. tapti klimatui neutralia įmone ir renkasi partnerius, kurie laikosi panašių standartų, naudodami tvarias žaliavas, mažinant CO2 emisijas ir skatinant atsinaujinančios energijos naudojimą. Europoje partneriai gali vadovautis Europos žaliuoju kursu (angl. European Green Deal), kuris numato plataus masto strategijas klimato kaitos mažinimui, įskaitant siekį iki 2050 m. tapti klimatui neutralia ekonomika.
Patarimas: Renkantis partnerius, visų pirma svarbu įsitikinti, ar įmonė turi patvirtintą tvarumo politiką. Jeigu taip, tai pirmas ženklas, kad kompanijai tvarumas svarbus.
2. Socialinė atsakomybė
Partneriai turėtų gerbti darbuotojų teises, užtikrinti saugias ir sąžiningas darbo sąlygas bei prisidėti prie vietos bendruomenių gerovės. „Patagonia“, žinoma dėl savo socialinės atsakomybės iniciatyvų, bendradarbiauja tik su tais partneriais, kurie užtikrina sąžiningą atlyginimą, sveikas darbo sąlygas ir garantuoja, kad jų veikla neturi neigiamo poveikio aplinkai ar vietinėms bendruomenėms. „Fairtrade“ standartai, naudojami daugelio Europos įmonių, užtikrina, kad tiekimo grandinės partneriai laikytųsi darbo saugos, sąžiningų atlyginimų ir tvarių žemės ūkio veiklos praktikų.
Socialinę atsakomybę skatinantys Europos teisės aktai, tokie kaip Europos Sąjungos tiekimo grandinės įstatymas, reikalauja, kad didelės įmonės imtųsi veiksmų ir stebėtų, jog jų tiekimo grandinės dalyviai laikytųsi žmogaus teisių, aplinkosaugos ir socialinių standartų. Šie teisės aktai įpareigoja įmones atsakyti ne tik už savo, bet ir už savo tiekėjų veiklą.
Patarimas: Prieš renkantis partnerius, svarbu įsitikinti, ar tvarumo reikalavimų yra laikomasi. Geriausias įrodymas, kai įmonės turi visas reikiamas ataskaitų formas, kurias apibrėžia įvairūs tvarumo reglamentai.
3. Skaidrumas ir etika
Skaidrumas yra esminė ilgalaikės partnerystės sąlyga. Bendradarbiaudamos su partneriais, kurie užtikrina verslo skaidrumą, įmonės gali sumažinti reputacijos rizikas ir išvengti netikėtų problemų, susijusių su žmogaus teisėmis ar aplinkosaugos taisyklių pažeidimais. „Nestlé“ reikalauja, kad visi jos tiekėjai turėtų skaidrią žaliavų kilmės ataskaitą, taip užtikrinant, kad į veiklą nėra įtrauktas vaikų darbas ar netvarios praktikos. „Transparency International“ taip pat pabrėžia verslo skaidrumo svarbą, padedant bendrovėms kovoti su korupcija tiekimo grandinėje.
Patarimas: Etikos ir skaidrumo įvertinimas – tai viena sunkiausių įmonės funkcijų, kadangi visos organizacijos viešai deklaruoja esančios etiškos. Tad, prieš pradedant dirbti su tiekėjais, reikia atlikti išsamų vertinimą, įsitikinti, ar jie turi visus reikiamus sertifikatus, kurie patvirtina skaidrumą (Pvz., ISO 14001, SA 8000). Taip pat galite naudoti ir technologinius sprendimus, tokius kaip „Sedex“ (angl. Supplier Ethical Data Exchange), kuris leidžia įmonėms stebėti ir vertinti tiekėjų veiklos etiką, darbuotojų darbo sąlygas ir aplinkosaugos praktiką. Svarbiausia, tiekėjus reikia nuolatos vertinti ir patiems atlikti auditus tiekėjų gamybos vietose. Tai gali apimti ne tik jų gamybos procesų stebėjimą, bet ir darbuotojų darbo sąlygų patikrinimą, jų požiūrio į tvarumą ir socialinę atsakomybę vertinimą.
Išvados
Tvarių partnerių pasirinkimas yra esminė sąlyga, siekiant ilgalaikio verslo tvarumo ir sėkmės. Įmonės, bendradarbiaujančios su partneriais, kurie atitinka aukštus aplinkosaugos, socialinės atsakomybės, skaidrumo ir inovacijų standartus, ne tik prisideda prie tvarumo tikslų įgyvendinimo, bet ir užtikrina, kad jų tvarumo sprendimais grįsta veikla atitinka naujausius Europos teisės aktus bei rinkos reikalavimus.