Nustatykite regioną: Lithuania

Finland

English Suomi

Estonia

English Estonian

Latvia

English Latvian

Lithuania

English Lithuanian

Poland

English Polish

Sweden

English Svenska

Žymiausi bankrotai: „Blockbuster“ kelias į užmarštį

„Blockbuster“, didžiausias vaizdajuosčių nuomos paslaugų prekinis ženklas pasaulyje, buvo neatsiejama namų kino industrijos dalis. Tiesa, Lietuvoje mes šios kompanijos neturėjome, mūsų šalyje identišką veiklą vykdė kitos įmonės. Šiame straipsnyje nagrinėsime „Blockbuster“ kompanijos istoriją ir jos žlugimo priežastis, daugiausiai dėmesio skiriant tiekimo grandinės klaidoms, dėl kurių ji ir tapo pažeidžiama.

„Blockbuster“ aukso amžius

„Blockbuster“ kelionė prasidėjo Dalase, Teksase, pagrindinė jos vizija – pakeisti vaizdo įrašų nuomos pramonę. 10 dešimtmečio pabaigoje „Blockbuster“ valdė daugiau nei 9.000 parduotuvių visame pasaulyje. Tokią plėtrą pavyko pasiekti, nes ši kompanija ypatingą dėmesį skyrė išskirtinei klientų patirčiai. Bendrovės „No Late Fees“ politika ir platus kino juostų kiekis išskyrė ją iš konkurentų. Be to, nuomos punktuose buvo galima įsigyti užkandžių bei kitų prekių, kas tuo metu buvo visiška naujovė. „Blockbuster“ sėkmė buvo pagrįsta ir išskirtine tiekimo grandinės strategija, kuri sklandžiai valdė VHS ir DVD nuomos  bei prekybos užkandžiais logistiką, užtikrindama, kad populiariausi filmai, o kartu  ir užkandžiai visuomet būtų lentynose.

Žlugimo priežastys

Daugelis kaip svarbiausią šios kompanijos žlugimo priežastį sieja su srautinio perdavimo platformomis, kur pagrindinė žaidėja šiuo metu yra „Netflix“. Tačiau viskas buvo gerokai sudėtingiau, kadangi iš esmės šią kompaniją pražudė tai, kas ją ir padarė stiprią –  jos konkurentai, kurie suprato, kad klientams būtų daug patogiau filmus žiūrėti neišeinant iš namų. „Netflix“ pradėjo siūlyti videofilmų nuomos prenumeratą, kuri klientus pasiekdavo paštu.  Kol filmai keliavo paštu, ši paslauga nebuvo labai patraukli, tačiau kai ji persikėlė į internetinę erdvę, šios paslaugos populiarumas pradėjo sparčiai augti, o tradicinės nuomos kanalų mažėti. Iš esmės „Blockbuster“ nesugebėjo laiku identifikuoti besikeičiančių klientų poreikių, tai ir buvo pagrindinis nesėkmės veiksnys.

 

Tačiau buvo ir daugiau priežasčių, susijusių su tiekimo grandine:

  • Inventoriaus valdymo problemos. „Blockbuster“ tiekimo grandinė buvo optimizuota fizinei nuomai, kai tuo tarpu jų konkurentams atsargų valdyti nereikėjo, kadangi jos buvo skaitmeninės ir jas buvo galima naudoti neribotai.
  • Platus fizinių parduotuvių tinklas. „Blockbuster“ platus  fizinių parduotuvių tinklas tapo dideliu veiklos trūkumu. Operacinės išlaidos, susijusios su šių parduotuvių išlaikymu, įskaitant nuomą, komunalines paslaugas ir personalą, išsunkė išteklius, kuriuos kompanija būtų galėjusi naudoti investicijoms ir verslo modelio keitimui.

Pamokos ir rekomendacijos

„Blockbuster“ nesėkmė suteikia vertingų pamokų apie lankstumo ir inovacijų svarbą tiekimo grandinės valdyme. Norėdamos išvengti panašaus likimo, įmonės turėtų:

  1. Sukurti tiekimo grandinę, kuri galėtų prisitaikyti prie besikeičiančių rinkos sąlygų. Viena vertus, kompanijos, investuodamos į savo pardavimų kanalus ir logistikos tinklus, sugeba atpiginti operacijas, tačiau tuo pat metu praranda lankstumą ir tampa priklausomos nuo savo investicijų. Siekiant geriau prisitaikyti prie besikeičiančios situacijos, svarbu atrasti tinkamą balansą tarp savo nuosavo turto, ieškoti partnerių bei pirkti paslaugas iš išorės.
  2. Sekti technologines ir su klientais susijusias naujoves, prognozuoti, kaip tai paveiks dabartinį veiklos modelį, ir laiku atlikti reikiamus pakeitimus. „Blockbuster“ turėjo galimybę įsigyti „Netflix“ už 50 mln. USD, tačiau ja nepasinaudojo tikėdama, kad srautinės televizijos kanalas yra nišinė veikla. Jeigu kompanija būtų pasiryžusi šiai investicijai ir pertvarkiusi savo verslo modelį, ji tebegyvuotų ir šiandien.
  3. Kuriant inventoriaus valdymo sistemas, visuomet verta galvoti apie planą B. Svarbu vertinti, ar, pasikeitus situacijai, esamas modelis galės prisitaikyti prie besikeičiančių vartotojų poreikių ir kitų su verslu susijusių veiksnių.
  4. Laiku investuoti į skaitmeninius prekių ir paslaugų platinimo kanalus. Įvairūs pardavimo modeliai tiesiogiai klientui (angl. Direct to Consumer) įgyja vis didesnę reikšmę, o prekių, parduodamų per elektroninius kanalus, kiekiai sparčiai auga. Šių kanalų išnaudojimas yra svarbus strateginis žingsnis.
  5. Kuriant tiekimo grandinės strategiją, visuomet svarbu ją derinti su pagrindiniu kiekvienos organizacijos strateginiu tikslu – klientų poreikių patenkinimu. Daugelis  savo tiekimo grandinę optimizuoja siekdami sumažinti kaštus, tačiau visuomet svarbu įsivertinti, ar tai nepakenks klientų pirkimo patirčiai.

Išvados

„Blockbuster“ istorija mums visiems dar kartą primena, kaip svarbu nuolat vertinti verslo riziką ir gebėti transformuoti savo veiklą. Kai verslas pradeda žlugti, atsakymų, kodėl veikla nepasiteisino, ieškoma išorėje, tačiau, kaip rodo istorija, atsakymai visuomet atrandami įmonės viduje. Šiais sparčių pokyčių laikas analizuoti konkrečių įmonių sėkmių ir nesėkmių istorijas tampa ypač svarbu, kadangi istorija yra linkusi kartotis. O ir mokytis, kaip žinome, visuomet geriau iš svetimų klaidų.

Kitos naujienos:

Verslas skaičiais: kaip duomenys didina konkurencingumą?

19.02 2025 Žinojimas = Galia
Didėjanti konkurencija verčia įmones ieškoti sprendimų, padedančių išlikti rinkoje. Efektyvus duomenų valdymas leidžia priimti pagrįstus sprendimus, didinti veiklos efektyvumą ir kryptingai siekti strateginių tikslų. Logistikos sektoriuje duomenų analizė tampa nepakeičiama priemone. Ji padeda optimizuoti maršrutus, parinkti efektyviausias transporto priemones ir sumažinti tuščių važiavimų skaičių, taip mažinant eksploatavimo išlaidas bei aplinkos poveikį. Dirbtinis intelektas (DI) transformuoja …

5 sprendimai, kurie padės optimizuoti jūsų tiekimo grandinę

12.02 2025 Lėšų taupymas
Efektyvi tiekimo grandinė yra svarbi sėkmingo verslo dalis. Siekiant išlikti konkurencingiems, būtina nuolat ieškoti būdų, kaip pagerinti logistikos procesus. Pateikiame penkis sprendimus, kurie padės optimizuoti jūsų tiekimo grandinę. 1. Dirbtinio intelekto ir mašininio mokymosi integracija Dirbtinis intelektas (DI) ir mašininis mokymasis (MM) ženkliai keičia tiekimo grandinės valdymą, suteikdami galimybę analizuoti didelius duomenų kiekius ir priimti …

Logistikos sektoriaus tendencijos 2025 m.: ką būtina žinoti verslui?

2025-ieji bus reikšmingų pokyčių metai logistikos sektoriuje. Brangstantis kuras, griežtėjantys tvarumo reikalavimai ir skaitmenizacija keičia tiekimo grandines. Verslai, kuriems svarbus patikimas prekių pristatymas, turės peržiūrėti savo logistikos strategijas. Trys pagrindinės kryptys: skaitmeniniai sprendimai tampa būtinybe, tvarumo politika gali lemti papildomus kaštus, o vairuotojų trūkumas kelia pristatymo rizikas. Pasirinkus patikimus, inovatyvius logistikos partnerius, galima sumažinti veiklos …

Tvarumo ataskaitų rengimas – iššūkis ne tik transporto sektoriui

07.01 2025 Tvarumas
Tvarumo ataskaitos, dar vadinamos aplinkosaugos, socialinės atsakomybės ir valdymo (ESG) ataskaitomis, apima platų įvairių su tiekimo grandine susijusių duomenų spektrą.  Griežtėjant tvarumo reikalavimams, šios ataskaitos tampa neatsiejama verslo dalimi, kadangi vis daugiau įmonių dirba tik su tvariomis kompanijomis. Jos suteikia platformą, kurioje įmonės gali pademonstruoti savo įsipareigojimą veikti etiškai ir tvariai.  Vieša paslaptis, kad minėtų …

Velnias slypi detalėse: į ką atkreipti dėmesį, sudarant ilgalaikes sutartis su transporto bendrovėmis

07.01 2025 Žinojimas = Galia
Ilgalaikės sutartys su transporto bendrovėmis gali tapti jūsų logistikos strategijos pagrindu, užtikrinančiu stabilumą, sąnaudų kontrolę ir efektyvumą. Tačiau dažnai pasitaiko atvejų, kai neaiškiai suformuluoti susitarimai tampa nesusikalbėjimų, nuostolių ir nepateisintų lūkesčių priežastimi. Ypač rizikingos situacijos iškyla šventiniais laikotarpiais ar netikėtų įvykių metu, kai veiklos tęstinumas tampa kritinis. Šiame straipsnyje aptarsime, į ką atkreipti dėmesį, sudarant …

Pagrindinės dalinių krovinių transportavimo klaidos

Dalinių krovinių gabenimas (angl. Less Than Truckload), kalbant apie krovinių saugumą, yra rizikingesnis procesas, lyginant su pilnų krovinių transportavimu (angl. Full Truck Load). Taip yra todėl, kad, gabenant dalinius krovinius, atliekama daugiau pakrovimo ir iškrovimo operacijų. Būtent tai ir lemia didesnę riziką.  Straipsnyje aptarsime pagrindines šioje veiklos  srityje pasitaikančias klaidas ir pateiksime patarimų, kaip jų …