Nustatykite regioną: Lithuania

Finland

English Suomi

Estonia

English Estonian

Latvia

English Latvian

Lithuania

English Lithuanian

Poland

English Polish

Sweden

English Svenska

Kokių priemonių gali prireikti, stengiantis suvaldyti klimato kaitą?

02.05 2024 Tvarumas

Tvarumas daugeliui iš mūsų asocijuojasi su mažiau taršia transporto priemone ar tvaresniu rūbu. Kai kas mano, kad to ir užtenka. Ar tikrai? Ekspertai teigia, kad ne. Pasak jų, jau esame pasiekę tokią ribą, kad, norint išvengti tragiškų pasekmių, mums visiems reikės imtis drastiškų priemonių, įskaitant ir gyvenimo būdo, prie kurio esame visi pripratę, keitimo. Straipsnyje apžvelgsime dabartinę situaciją ir pasidalinsime ekspertų išvadomis, ko reikia, kad pasaulis galėtų vadintis tvariu.

Dabartinė klimato kaitos situacija

Per ilgą evoliuciją žmonija jau patyrė klimato kaitą ir reagavo įvairiomis prisitaikymo formomis. Tačiau šiandieninis klimato iššūkis skiriasi dviem svarbiais aspektais. Pirma, tai vyksta daug greičiau nei bet kada anksčiau. Antra, klimato rizika didėja dėl nusistovėjusių ir sudėtingų sistemų, įskaitant tai, kur ir kaip auginami pasėliai, statomi miestai, gaminamos prekės ir teikiamos paslaugos, organizuojamos tiekimo grandinės ir vykdoma kita ekonominė veikla. Tokios sistemos buvo sukurtos remiantis prielaida, kad klimatas yra stabilus, tačiau matome, kad tai netiesa.

Naujausiose Tarpvyriausybinės klimato kaitos komisijos (IPCC) ataskaitose pateikiamas niūrus vaizdas: pasaulinė temperatūra, lyginant su iki pramoninio laikotarpio lygiu, pakilo maždaug 1,2 laipsnio Celsijaus  ir priartėjo prie kritinės 1,5 laipsnio ribos, kurią peržengus gali kilti įvairios klimato katastrofos, o pokytis tapti negrįžtamu. 2023 m. tęsėsi nerimą kelianti tendencija – rekordinės karščio bangos, siaučiantys laukiniai gaisrai ir tirpstantys ledynai poliariniuose regionuose.

Su kokiais sunkumais susiduriama moderniame pasaulyje?

Nors tvarumo priemonių diegimo skubumas aiškus, kelias į jo įgyvendinimą yra kupinas iššūkių. Politiniai, ekonominiai ir kultūriniai veiksniai vaidina svarbų vaidmenį priimant ir įgyvendinant aplinkos politiką. Pavyzdžiui, tokios šalys kaip Indija susiduria su unikaliais iššūkiais dėl besivystančios ekonomikos ir sparčios industrializacijos. Taip atsiranda konfliktas tarp ekonomikos augimo ir aplinkos tvarumo.

Be to, šalyse, kurios atsilieka nuo išsivysčiusių, tokia politika, kaip anglies dioksido mokestis ar mėsos vartojimo apribojimai, gali susidurti su gyventojų pasipriešinimu. Pasaulinė ekonominė padėties ir prioritetų įvairovė apsunkina tarptautinį bendradarbiavimą. Išsivysčiusios šalys gali siekti agresyvios klimato politikos, kurią besivystančios šalys laiko kliūtimi savo augimui ir vystymuisi.

Kita reikšminga kliūtis yra galingų lobistų daroma įtaka. Pavyzdžiui, iškastinio kuro pramonė yra suinteresuota atidėti perėjimą prie atsinaujinančios energijos. Jų ekonominė įtaka leidžia jiems daryti didelį poveikį priimant politinius sprendimus, dažnai verčiant juos priimti ne tokius griežtus aplinkosaugos reglamentus

Kitas svarbus faktas yra susijęs su finansais. Skaičiavimų ir nuomonių yra įvairių. Pasak Pasaulio ekonomikos forumo (angl. World Economic Forum), konservatyviais skaičiavimais šiuo metu reikia 2 trln. USD kasmet, šis skaičius iki 2030 m. turėtų pasiekti 5 trln. USD kasmet. Radikalesniu skaičiavimu reikės apie 9 trln. USD kasmet nuo dabar iki 2050  m. Ir vienu, ir kitu atveju tai milžiniškos sumos, o mechanizmai, kaip visa tai bus įgyvendinama, dar nėra iki galo atrasti.

Kokių priemonių reikės imtis?

Atsižvelgiant į išvardintus sunkumus, daugelis aplinkosaugos specialistų mano, kad yra daug šansų, jog greitai susitarti dėl palaipsninio taršos mažinimo  nepavyks. Todėl, tikėtina, kad teks gesinti gaisrus įvairiomis net ir drastiškomis priemonėmis. Yra manančių, kad mes jau pavėlavome ir kad tos priemonės turės atsirasti netolimoje ateityje. Pasidalinsime nuomone apie keletą griežtų priemonių, kurių galime sulaukti ateityje ir kurios turės milžinišką įtaką mūsų gyvenimo būdui.

Nedelsiant uždrausti naujus su iškastiniu kuru susijusius projektus

Siekiant sumažinti anglies dvideginio išmetimą, gali būti žengtas drastiškas žingsnis, kuomet visi nauji iškastinio kuro projektai, įskaitant žvalgymą, gavybą, statybinių medžiagų gamybą ir kt., būtų uždrausti. Nors šiuo metu tai atrodo kaip fantastika, bet, tikėtina, kai bus pakankamai išvystyta žalioji energetika, kažkuriuo metu tai įvyks.

Visuotinis anglies dioksido mokestis

Nors Europa jau kuris laikas moka už taršą, tačiau kitos šalys šioje srityje vis dar atsilieka.   Žinoma, tokia padėtis iškreipia rinką, tam tikras šalis ir regionus verčiant nekonkurencingais. Tai irgi turėtų pasikeisti. Vienas iš būdų – sukurti visuotinį anglies dioksido mokestį, kuris atspindėtų šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisijos aplinkai sąnaudas. Toks sprendimas paskatintų įmones ir asmenis mažinti anglies pėdsaką.

Kelionių taršiomis priemonėmis ribojimas

Yra manančių, kad net ir visuotinai perėjus prie elektra varomų transporto priemonių, siekiant suvaldyti klimato taršą, to nepakaks. Todėl reikia tikėtis, kad mes ateityje iš esmės turėsime  peržiūrėti, kaip ir kur keliauja žmonės. Gali atsirasti įvairūs ribojimai taršioms transporto priemonėms (įskaitant elektromobilius, elektrinius lėktuvus) arba jie bus apmokestinti taip, kad  didžioji dauguma populiacijos jais naudosis tik išimtinais atvejais. Kad ši priemonė taptų įgyvendinama, didieji miestai turėtų sukurti zonas be automobilių, būtų skatinama vaikščioti pėsčiomis, važinėti dviračiais ir naudotis viešuoju transportu. Taip pat ateities miestai privalės būti kuriami taip, kad reikėtų kuo mažiau keliauti ir teršti aplinką.

Griežtos mėsos ir kitų taršių prekių vartojimo taisyklės

Mėsos pramonė yra pagrindinis metano, stiprių šiltnamio efektą sukeliančių dujų, šaltinis. Ne mažiau už taršą atsakinga ir rūbų, buitinės technikos bei kiti į vartotojų poreikius orientuoti sektoriai.  Tikėtina, kad šiose srityse ateityje taip pat sulauksime ribojimų, kurie bus vieni skausmingiausių, kadangi  vers keisti mūsų vartojimo įpročius. Kitaip tariant, daug šansų, kad ateityje, siekiant suvaldyti klimato kaitą, mums visiems reikės mėsą valgyti rečiau, o telefonų ir kitos buitinės technikos spartus keitimas į naujus taip pat turės mažėti.

Išvados

Suprantama, kad šiuo straipsniu nenorime visų gąsdinti. Gal ateitis nebus tokia niūri ir mums nereikės priimti visų aptartų ir netgi griežtesnių priemonių.  Aišku viena, kad su klimato kaitos kontrole jau pavėlavome, todėl dabar reikia priimti tam tikrus sprendimus. Jeigu tai padarysime nedelsdami, tikėtina, kad kai kurių aptartų ribojimų pavyks išvengti.

Kitos naujienos:

Ar tikrai už tvarias transportavimo paslaugas užsakovai pasiryžę mokėti brangiau?

27.11 2024 Tvari logistika
Tvarumas tapo neatsiejama logistikos sektoriaus dalimi. Augant sąmoningam požiūriui į klimato kaitą, tiek įstatymų leidėjai, tiek verslai ir vartotojai vis dažniau kalba apie atsakomybę, saugant aplinką. Europos Sąjungos (ES) žaliosios politikos tikslai ir nauji reglamentai skatina logistikos įmones investuoti į tvarius sprendimus. Tačiau klausimas lieka atviras: ar vartotojai pasiruošę prisiimti šių sprendimų kaštus ir už …

Kai taupymas nepasiteisina: kuo rizikuojate pasirinkę pigiausią logistikos paslaugų teikėją

27.11 2024 Žinojimas = Galia
Taupymas versle yra natūralus ir dažnai būtinas procesas, siekiant didinti pelną ir mažinti išlaidas. Tačiau, kai taupymas tampa prioritetu, toks sprendimas gali sukelti nenumatytų pasekmių, ypač logistikos sektoriuje. Vienas iš akivaizdžiausių taupymo veiksmų – pigiausio logistikos partnerio pasirinkimas – neretai pasirodo klaidingas ir ilgainiui gali kainuoti daug daugiau nei buvo planuota. Šiame straipsnyje aptarsime, kodėl …

Logistikos nesėkmių virtinė: kaip „Hershey“ išgąsdino Heloviną

Helovinas – tai šventė, kuomet  šokolado ir saldainių gamintojai džiaugiasi išaugusiais pardavimais. Šiam sezonui būdingas padidėjęs saldainių vartojimas, todėl jis tampa kritiniu laikotarpiu tokioms įmonėms kaip „Hershey“. Tačiau 1999 m. ši galimybė kompanijai virto katastrofa, kai dėl prastai suplanuoto tiekimo grandinės ir IT sistemų modernizavimo projektų įmonė prarado milijonus dolerių kainavusių užsakymų, patyrė pelno kritimą …

Rizikų valdymas: FMEA modelis

30.10 2024 Žinojimas = Galia
Globali verslo aplinka yra nenuspėjama, todėl tiekimo grandinės rizikų valdymas tampa esmine verslo strategijos dalimi. Norint kontroliuoti šias rizikas,  svarbu jų valdymą pritaikyti ir logistikos partnerių atrankai. Kai pokyčiai vyksta taip greitai, nebeužtenka logistikos partnerius vertinti tik lineriškai. Todėl, norint užtikrinti nepertraukiamą įmonės veiklą, svarbu tinkamai pasirinkti logistikos paslaugų teikėjus, kartu atsižvelgiant ir į rizikų …

Logistinių nesėkmių virtinė: kaip „Toys „R“ Us“ pavogė Kalėdas

30.10 2024 Paskutinė mylia
Logistikos ir tiekimo grandinės valdymas labai svarbus kiekvienam verslui, ypač užsiimančiam mažmenine prekyba, kur vartotojų pasitikėjimas ir lojalumas dažnai yra tiesiogiai susijęs su laiku pristatytais kroviniais. Nors daugeliui Kalėdos yra džiaugsmo ir dovanų metas, 1999 m. Kalėdų sezonas kompanijai „Toys „R“ Us“ tapo tikru košmaru. Šis žaislų prekybos milžinas, netinkamai įvertinęs savo galimybes, patyrė vieną …

Tvarūs sprendimai: emisijų mažinimas ir verslo partneriai

30.10 2024 Tvarumas
Tvarumas jau seniai tapo vienu svarbiausių šiuolaikinio verslo prioritetų, ypač transporto ir logistikos sektoriuje. Transporto įmonės stengiasi mažinti išmetamųjų teršalų kiekį, investuoja į ekologiškus sprendimus ir diegia tvarias praktikas savo veikloje. Tačiau tvarumo tikslų siekimas yra kur kas daugiau nei tik emisijų mažinimas. „HRX“ savo tvarumo kelionėje patyrė, kad tvari organizacinė kultūra įmonėje yra tiek …