Praėję metai prekybos ir gamybos įmonėms buvo vieni geriausių. Nepaisant tam tikrų išimčių (pvz., paskutinės mylios logistika, laikui jautrios paslaugos ir t.t.), kainos daugelyje tarptautinės prekybos maršrutų mažėjo. Metų pradžioje kainos buvo šiek tiek pakilusios, tačiau aplinka vis dar palanki. Tikėtina, kad nemaža dalis prekybos ir gamybos įmonių šiuo metu sprendžia klausimą, kiek ilgai ši situacija truks. Suprantama, kad tikslaus atsakymo niekas neturi, tad šiame straipsnyje pasidalinsime aktualia statistika bei prognozėmis, taip pat pateiksime ir savo įžvalgų.
Ekonominių rodiklių apžvalga
Vertinant transportavimo kainas Europoje, svarbu įvertinti praėjusių metų situaciją, taip pat įvardinti bei analizuoti svarbiausius ekonominius rodiklius, kurie veikia transporto frachtus Europoje.
2023 m. kainų dinamika
2023 m. transporto kainos Europoje krito praktiškai visuose pagrindiniuose prekybiniuose maršrutuose (Paryžius-Madridas, Vokietija-Lenkija, Prancūzija-Vokietija ir kt.). Praėjusiais metais buvo stebima ir dar viena tendencija („Upply“ Europos transporto rinkos indeksas), kurios transporto sektorius nematė 7 metus – pirmą kartą „kontraktinės“ kainos buvo didesnės už „spotines“.
Tad iš esmės praėjusieji metai buvo ypač palankūs tiems krovinio siuntėjams, kurie gabena pilnus krovinius Europoje ir iš Europos. Kad geriau suvoktume, ko tikėtis šiais metais, reikia įvertinti svarbiausius šių metų ekonominius ir vartotojų rodiklius.
Pirkimo vadybininkų indeksas
Pirkimų vadybininkų indeksas (angl. Purchasing Manager Index) yra laikomas vienu svarbiausių rodiklių, vertinant padėtį gamybos sektoriuje. Šis indeksas 2023 m. Europos pagrindinėse ekonomikose krito arba buvo žemiau teigiamos vertės (50). Nors šiuo metu indekso vertė euro zonoje ir laikosi žemiau neigiamos, tačiau po truputį ryškėja teigiami ženklai. Nuo 47,6 pakilo iki 49,2 balo. Kai kurios didelių ekonomikų, tokių, kaip Italijos, Airijos, Ispanijos, vertės jau pralenkė 50 balų ribą.
Palūkanų normos
Palūkanų normos euro zonoje vis dar išlieka rekordiškai aukštos, tačiau infliacija mažėja, todėl prognozuojama, kad vasarą sulauksime pirmo palūkanų mažinimo.
Ekonomikos augimo prognozė
Praėjusiais metais kritusi euro zonos ekonomika šiais metais, prognozuojama, rodys stabilumo ženklus. Nors augimas nebus labai ryškus, bet planuojama, kad bus teigiamas (0,9 %).
Europos Sąjungos vartotojų indeksas
ESVI (angl. European Union Consumer Price Index) parodo Europos pirkėjų perkamąją galią ir tiesiogiai koreliuoja su infliacija. Indekso reikšmė krenta. Viena vertus, tai teigiama žinia, kadangi mažėja infliacija, tačiau tai turi ir neigiamą reikšmę, kadangi Europos vartotojai vartoja mažiau.
Kiti kainą lemiantys veiksniai
Vertinant kainas ne tik trumpuoju, bet ir ilguoju laikotarpiu, taip pat svarbu įsivertinti ir kitas dedamąsias, kurios turi įtakos transporto kompanijų veiklos savikainai. Kartu tai lemia ir galutinę kainą paslaugos naudotojui.
Augančios transporto kompanijų sąnaudos
Per pastaruosius 3 m. labai išaugo operacinės transporto kompanijų išlaidos. Pagal IRU ir UPPLY parengtą ataskaitą, su darbuotojais susijusios išlaidos augo 28,2%, transporto priemonių priežiūros ir remonto išlaidos 20,4%, padangos 21,6%, atsarginės detalės 13,5%, o draudimo sąnaudos augo 8,7%. Taip pat transporto kompanijjos privalo investuoti į įvairius atsinaujinančios energetikos šaltinius. O tai didina savikainą.
Kelių mokesčiai
Vokietijos kelių mokesčiai per praėjusius metus pabrango drastiškai (70-80%), Austrija juos taip pat kelia, kitos šalys irgi diskutuoja apie kėlimą. Šie veiksniai didina transporto įmonių veiklos savikainą. Nors dabar pakilęs kelių mokestis dar neturėjo didelės įtakos transporto kainoms, bet kai tik ekonomika pradės atsigauti, transporto įmonės bandys šias kainas permesti klientams.
Vairuotojų trūkumas
Europoje, kaip ir visame pasaulyje, drastiškai trūksta vilkikų vairuotojų. 2023 m. Europoje 7% vairuotojų darbo pozicijų buvo neužimta, IRU prognozuoja, kad 2028 m. net 17% vairuotojų darbo vietų bus laisvos. Šis trūkumas lemia vairuotojų algų augimą.
Transporto kompanijų bankrotai
Praėję metai buvo ypač nelengvi transporto kompanijoms, todėl daugelis įmonių mažino savo vilkikų parką. Tarp mažųjų rinkos žaidėjų buvo ir tokių, kurie nusprendė iš viso baigti verslą. Tai labiausiai paveikė tas kompanijas, kurios vilkikus įsigijo lizingu. Pakilus bankinėms palūkanoms ir nukritus kainoms, daugelis jų savo veiklą vykdė nuostolingai. Todėl, ekonomikai atsigavus, gali susidaryti trumpalaikis transporto priemonių trūkumas.
Apibendrinimas
Apibendrinant svarbiausius ekonominius rodiklius, reikia pastebėti, kad labai pozityvių žinių, kurie signalizuotų ženklų transporto paslaugų kainų augimą Europoje, nėra. Visgi, gerėjantys rodikliai sufleruoja, kad ekonomika atsigauna, todėl manome, kad sausumos transporto kainų augimo galime tikėtis jau šių metų antroje pusėje. Pastebėtina, kad augimas dar nebus žymus. Ilguoju laikotarpiu (1,5 m. laikotarpiu) ženklesniam kainų kilimui įtaką darys griežtėjantys tvarumo reikalavimai, didėjantys kiti kaštai bei sparčiau augantis vartojimas.