Nustatykite regioną: Lithuania

Finland

English Suomi

Estonia

English Estonian

Latvia

English Latvian

Lithuania

English Lithuanian

Poland

English Polish

Sweden

English Svenska

Ko šįmet tikėtis iš transporto kainų Europoje?

Praėję metai prekybos ir gamybos įmonėms buvo vieni geriausių. Nepaisant tam tikrų išimčių (pvz., paskutinės mylios logistika, laikui jautrios paslaugos ir t.t.), kainos daugelyje tarptautinės prekybos maršrutų mažėjo. Metų pradžioje kainos buvo šiek tiek pakilusios, tačiau aplinka vis dar palanki. Tikėtina, kad nemaža dalis prekybos ir gamybos įmonių šiuo metu sprendžia klausimą, kiek ilgai ši situacija truks. Suprantama, kad tikslaus atsakymo niekas neturi, tad šiame straipsnyje pasidalinsime aktualia statistika bei prognozėmis, taip pat pateiksime ir savo įžvalgų.

Ekonominių rodiklių apžvalga

Vertinant transportavimo kainas Europoje, svarbu įvertinti praėjusių metų situaciją, taip pat įvardinti bei analizuoti svarbiausius ekonominius rodiklius, kurie veikia transporto frachtus Europoje.

2023 m. kainų dinamika

2023 m. transporto kainos Europoje krito praktiškai visuose pagrindiniuose prekybiniuose maršrutuose (Paryžius-Madridas, Vokietija-Lenkija, Prancūzija-Vokietija ir kt.). Praėjusiais metais buvo stebima ir dar viena tendencija („Upply“ Europos transporto rinkos indeksas), kurios transporto sektorius nematė 7 metus – pirmą kartą „kontraktinės“ kainos buvo didesnės už „spotines“.

Tad iš esmės praėjusieji metai buvo ypač palankūs tiems krovinio siuntėjams, kurie gabena pilnus krovinius Europoje ir iš Europos. Kad geriau suvoktume, ko tikėtis šiais metais, reikia įvertinti svarbiausius šių metų ekonominius ir vartotojų rodiklius.

Pirkimo vadybininkų indeksas

Pirkimų vadybininkų indeksas (angl. Purchasing Manager Index) yra laikomas vienu svarbiausių rodiklių, vertinant padėtį gamybos sektoriuje. Šis indeksas 2023 m. Europos pagrindinėse ekonomikose krito arba buvo žemiau teigiamos vertės (50). Nors šiuo metu indekso vertė euro zonoje ir laikosi žemiau neigiamos, tačiau po truputį ryškėja teigiami ženklai. Nuo 47,6 pakilo iki 49,2 balo. Kai kurios didelių ekonomikų, tokių, kaip Italijos, Airijos, Ispanijos, vertės jau pralenkė 50 balų ribą.

Palūkanų normos

Palūkanų normos euro zonoje vis dar išlieka rekordiškai aukštos, tačiau infliacija mažėja, todėl prognozuojama, kad vasarą sulauksime pirmo palūkanų mažinimo.

Ekonomikos augimo prognozė

Praėjusiais metais kritusi euro zonos ekonomika šiais metais, prognozuojama, rodys stabilumo ženklus. Nors augimas nebus labai ryškus, bet planuojama, kad bus teigiamas (0,9 %).

Europos Sąjungos vartotojų indeksas

ESVI  (angl. European Union Consumer Price Index)  parodo Europos pirkėjų perkamąją galią ir tiesiogiai koreliuoja su infliacija. Indekso reikšmė krenta. Viena vertus, tai teigiama žinia, kadangi mažėja infliacija, tačiau tai turi ir neigiamą reikšmę, kadangi Europos vartotojai vartoja mažiau.

Kiti kainą lemiantys veiksniai

Vertinant kainas ne tik trumpuoju, bet ir ilguoju laikotarpiu, taip pat svarbu įsivertinti ir kitas dedamąsias, kurios turi įtakos transporto kompanijų veiklos savikainai. Kartu tai lemia ir galutinę kainą paslaugos naudotojui.

Augančios transporto kompanijų sąnaudos

Per pastaruosius 3 m. labai išaugo operacinės transporto kompanijų išlaidos. Pagal IRU ir UPPLY parengtą ataskaitą, su darbuotojais susijusios išlaidos augo 28,2%, transporto priemonių priežiūros ir remonto išlaidos 20,4%, padangos 21,6%, atsarginės detalės 13,5%, o draudimo sąnaudos augo 8,7%. Taip pat transporto kompanijjos privalo investuoti į įvairius atsinaujinančios energetikos šaltinius. O tai didina savikainą.

Kelių mokesčiai

Vokietijos kelių mokesčiai per praėjusius metus pabrango drastiškai (70-80%), Austrija juos taip pat kelia, kitos šalys irgi diskutuoja apie kėlimą. Šie veiksniai didina transporto įmonių veiklos savikainą. Nors dabar pakilęs kelių mokestis dar neturėjo didelės įtakos transporto kainoms, bet kai tik ekonomika pradės atsigauti, transporto įmonės bandys šias kainas permesti klientams.

Vairuotojų trūkumas

Europoje, kaip ir visame pasaulyje, drastiškai trūksta vilkikų vairuotojų. 2023 m. Europoje 7% vairuotojų darbo pozicijų buvo neužimta, IRU  prognozuoja, kad 2028 m. net 17% vairuotojų darbo vietų bus laisvos. Šis trūkumas lemia vairuotojų algų augimą.

Transporto kompanijų bankrotai

Praėję metai buvo ypač nelengvi transporto kompanijoms, todėl daugelis įmonių mažino savo vilkikų parką. Tarp mažųjų rinkos žaidėjų buvo ir tokių, kurie nusprendė iš viso baigti verslą. Tai labiausiai paveikė tas kompanijas, kurios vilkikus įsigijo lizingu. Pakilus bankinėms palūkanoms ir nukritus kainoms, daugelis jų savo veiklą vykdė nuostolingai. Todėl, ekonomikai atsigavus, gali susidaryti trumpalaikis transporto priemonių trūkumas.

Apibendrinimas

Apibendrinant svarbiausius ekonominius rodiklius, reikia pastebėti, kad labai pozityvių žinių, kurie signalizuotų ženklų transporto paslaugų kainų augimą Europoje, nėra. Visgi, gerėjantys rodikliai sufleruoja, kad ekonomika atsigauna, todėl manome, kad sausumos transporto kainų augimo galime tikėtis jau šių metų antroje pusėje. Pastebėtina, kad augimas dar nebus žymus. Ilguoju laikotarpiu (1,5 m. laikotarpiu) ženklesniam kainų kilimui įtaką darys griežtėjantys tvarumo reikalavimai, didėjantys kiti kaštai bei sparčiau augantis vartojimas.

Kitos naujienos:

Ar tikrai už tvarias transportavimo paslaugas užsakovai pasiryžę mokėti brangiau?

27.11 2024 Tvari logistika
Tvarumas tapo neatsiejama logistikos sektoriaus dalimi. Augant sąmoningam požiūriui į klimato kaitą, tiek įstatymų leidėjai, tiek verslai ir vartotojai vis dažniau kalba apie atsakomybę, saugant aplinką. Europos Sąjungos (ES) žaliosios politikos tikslai ir nauji reglamentai skatina logistikos įmones investuoti į tvarius sprendimus. Tačiau klausimas lieka atviras: ar vartotojai pasiruošę prisiimti šių sprendimų kaštus ir už …

Kai taupymas nepasiteisina: kuo rizikuojate pasirinkę pigiausią logistikos paslaugų teikėją

27.11 2024 Žinojimas = Galia
Taupymas versle yra natūralus ir dažnai būtinas procesas, siekiant didinti pelną ir mažinti išlaidas. Tačiau, kai taupymas tampa prioritetu, toks sprendimas gali sukelti nenumatytų pasekmių, ypač logistikos sektoriuje. Vienas iš akivaizdžiausių taupymo veiksmų – pigiausio logistikos partnerio pasirinkimas – neretai pasirodo klaidingas ir ilgainiui gali kainuoti daug daugiau nei buvo planuota. Šiame straipsnyje aptarsime, kodėl …

Logistikos nesėkmių virtinė: kaip „Hershey“ išgąsdino Heloviną

Helovinas – tai šventė, kuomet  šokolado ir saldainių gamintojai džiaugiasi išaugusiais pardavimais. Šiam sezonui būdingas padidėjęs saldainių vartojimas, todėl jis tampa kritiniu laikotarpiu tokioms įmonėms kaip „Hershey“. Tačiau 1999 m. ši galimybė kompanijai virto katastrofa, kai dėl prastai suplanuoto tiekimo grandinės ir IT sistemų modernizavimo projektų įmonė prarado milijonus dolerių kainavusių užsakymų, patyrė pelno kritimą …

Rizikų valdymas: FMEA modelis

30.10 2024 Žinojimas = Galia
Globali verslo aplinka yra nenuspėjama, todėl tiekimo grandinės rizikų valdymas tampa esmine verslo strategijos dalimi. Norint kontroliuoti šias rizikas,  svarbu jų valdymą pritaikyti ir logistikos partnerių atrankai. Kai pokyčiai vyksta taip greitai, nebeužtenka logistikos partnerius vertinti tik lineriškai. Todėl, norint užtikrinti nepertraukiamą įmonės veiklą, svarbu tinkamai pasirinkti logistikos paslaugų teikėjus, kartu atsižvelgiant ir į rizikų …

Logistinių nesėkmių virtinė: kaip „Toys „R“ Us“ pavogė Kalėdas

30.10 2024 Paskutinė mylia
Logistikos ir tiekimo grandinės valdymas labai svarbus kiekvienam verslui, ypač užsiimančiam mažmenine prekyba, kur vartotojų pasitikėjimas ir lojalumas dažnai yra tiesiogiai susijęs su laiku pristatytais kroviniais. Nors daugeliui Kalėdos yra džiaugsmo ir dovanų metas, 1999 m. Kalėdų sezonas kompanijai „Toys „R“ Us“ tapo tikru košmaru. Šis žaislų prekybos milžinas, netinkamai įvertinęs savo galimybes, patyrė vieną …

Tvarūs sprendimai: emisijų mažinimas ir verslo partneriai

30.10 2024 Tvarumas
Tvarumas jau seniai tapo vienu svarbiausių šiuolaikinio verslo prioritetų, ypač transporto ir logistikos sektoriuje. Transporto įmonės stengiasi mažinti išmetamųjų teršalų kiekį, investuoja į ekologiškus sprendimus ir diegia tvarias praktikas savo veikloje. Tačiau tvarumo tikslų siekimas yra kur kas daugiau nei tik emisijų mažinimas. „HRX“ savo tvarumo kelionėje patyrė, kad tvari organizacinė kultūra įmonėje yra tiek …