Nestabili pastarųjų 4 metų padėtis daugelį gamybos įmonių vertė ieškoti naujų būdų, kaip suvaldyti augančias sąnaudas, infliaciją, žaliavų trūkumą, ieškoti naujų rinkų savo produkcijai ir spręsti daug kitų iššūkių. Nepaisant iškilusių nesklandumų, gamybos sektoriuje dirbantys profesionalai privalėjo siekti akcininkų iškeltų tikslų bei suvaldyti nuolatines prekybą ir gamybą veikiančias rizikas. Šiandien, norint nepasiklysti šioje dinamiškoje aplinkoje, įmonėms svarbu peržiūrėti gamybos kaštus, pagerinti sprendimų priėmimą ir pritaikyti savo veiklos strategiją prie besikeičiančių sąlygų. Šiame straipsnyje pasidalinsime keletu patarimų, kaip taupyti su logistika susijusias lėšas, į ką svarbiausia atkreipti dėmesį ir kaip pasirinkti tinkamą strategiją.
Atlikite kaštų analizę
Norint geriau valdyti sąnaudas, šiais sparčių pokyčių laikais nebeužtenka vertinti tik vieną kainos dalį, svarbu matyti visą paveikslą. Kitaip tariant, gamybos įmonėms reikia įsivertinti visas kainos dalis. Taip pat labai svarbu atlikti platesnę kainų analizę. Ką galima padaryti, kad logistikos kaštai būtų mažesni?
Distribucija ir logistika
Atlikite nuodugnią logistikos kaštų analizę. Vertindami atkreipkite dėmesį į visas išlaidas – transportavimo kainą, sandėliavimo kainą ir kt. Tai verta atlikti, nes, pasikeitus situacijai, pvz., sumažėjus pardavimams arba išaugus apyvartinių lėšų poreikiui, įmonėms dažnai apsimoka keisti transportavimo būdus arba atsisakyti sandėliavimo operacijų. Pvz., vietoje įprasto pilno krovinio gabenimo atsivežti jo dalį arba vežti krovinį tiesiogiai klientui, išvengiant sandėliavimo operacijų. Šiuo atveju už transportavimą sumokama brangiau, tačiau atlaisvinamos apyvartinės lėšos ir taupomos sandėliavimo sąnaudos.
Būtinai įsivertinkite, kiek kainuoja vienas transportuojamo produkto vienetas. Tai ypač aktualu toms įmonėms, kurios parduoda smulkius krovinius. Labai dažnai pasitaiko situacija, į kurią ekonomikos pakilimo laiku, įmonės nekreipia dėmesio, kai pasirenkamas krovinio gabenimo būdas, viršijantis maržą, kurią uždirba įmonė. Taip atsitinka todėl, kad įmonės įsivertina bendrus logistikos kaštus, o dažniausiai po jais pasislepia prekės, kurios yra nuostolingos. Todėl taip svarbu paskaičiuoti kaštus vienai konkrečiai prekei, kitu atveju jūs galite patirti nuostolį arba uždirbti mažiau pelno.
Atsargos
Tinkamas atsargų valdymas gali sutaupyti nemažai lėšų. Esame jau anksčiau kalbėję apie atsargų mažinimo būdus, apie tai galite paskaityti čia. Šiame straipsnyje norime pristatyti dar vieną efektyvų būdą, kurį naudoja rinkos lyderiai. Tai gamybos nukėlimas vėlesniam laikui (angl. postponement). Šiuo atveju įmonės laiko atsargas nesurinktas, o gamyba pradedama tik tuomet, kai gaunamas užsakymas iš kliento. Taip sutaupoma apyvartinių lėšų, kadangi pigiau laikyti žaliavas nei gatavus produktus. Taikant šį metodą, sumažinami produktų nurašymai tais atvejais, kai jų nenuperka, kartu mažinamas ir su nuolaida parduodamų prekių kiekis.
Iš naujo įvertinkite visas „outsourcinimo“ galimybes
Kai keičiasi ekonominė situacija, visuomet pravartu iš naujo įsivertinti, ar visas operacijas verta atlikti patiems, o gal verčiau pirkti paslaugas iš kitų. Pateiksime keletą dažniausiai pasitaikančių pavyzdžių. Tarkime, įmonė turi savo nuosavus sandėlius, tačiau dėl sumažėjusio apkrovimo sandėliavimo kaštai tampa daug didesni. Atlikus analizę, pastebima, kad labiau apsimoka šitą paslaugą pirkti, o nuosavo sandėlio veiklą pristabdyti. Antra situacija, kai įmonės ekonominio pakilimo laikais investuoja į savo vilkikus ar mikroautobusus ir prekes veža klientams patys, siekdami sutaupyti lėšų arba trumpinti pristatymo laiką. Tačiau, srautui sumažėjus, o pastovioms ir kintamosioms sąnaudoms pasikeitusiomis sąlygomis nemažėjant, pasirinkta veikla dažnai tampa nuostolinga, todėl paprasčiau šią paslaugą pirkti iš kitų.
Palyginkite kaštų centrus su įmonės tikslais bei verslą veikiančiais rizikos veiksniais
Šiais politinio ir ekonominio nestabilumo laikais vien tik taupyti sąnaudas neužtenka. Dažnai reikia siekti ir kitų tikslų – užtikrinti veiklos tęstinumą bei valdyti geopolitines rizikas. Per pastaruosius 20 metų įmonės, siekdamos didesnio veiklos efektyvumo, dažnai gamybą vykdydavo atokiose, tačiau pigesnėse šalyse. Savo veikloje jos dirbo su mažiau tiekėjų, taip tikėdamosi palankesnių kainų ir bendrai ieškojo būdų, kaip savo operacijose sumažinti kompleksiškumą. Dabar ši situacija yra pasikeitusi. Tad įmonės, kurios nori ateityje sėkmingai vystyti veiklą, taip pat privalo įsivertinti kitas šiuo metu ypač aktualias strategijas.
Pirmiausia, tai gamybos artinimas link kliento (angl. nearshoring). Ilgos tiekimo grandinės tampa vis rizikingesnės, todėl kompanijos ieško tiekėjų ir kuria gamybinius pajėgumus arčiau savo kliento. Taip pat įmonės skaido riziką dirbdamos su daugiau tiekėjų (angl. Multi Sourcing) ir taip apsidraudžia, kad išvengtų atvejų, kai nepavyksta apsirūpinti žaliavomis.
Be taupymo būdų, rizikos valdymo strategijų, prieš priimant bet kokį sprendimą svarbu įsivertinti, ar jūs pasieksite savo užsibrėžtus tikslus. Pvz., jeigu jūs svarstote gamybą perkelti arčiau savo rinkų, siekdami subalansuoti tiekimo grandinės riziką, visuomet vertėtų įsitikinti, ar dabartinis tiekėjų tinklas galės užtikrinti nenutrūkstamą gamybą. Jeigu atsakymas yra neigiamas ir jums reikės ieškoti naujų tiekėjų, ar vis dar pasieksite savo tikslą? Kita situacija. Tarkime, jūs, siekdami taupyti sąnaudas, numatėte atsisakyti savo nuosavo sandėlio ir nusprendėte pirkti šią paslaugą iš kitų. Visuomet pravartu pažvelgti į priekį ir paskaičiuoti alternatyvius kaštus, kuomet, situacijai pagerėjus, galimai jums vėl reikės sandėlio. Tokiu atveju kyla rizika, kad tada sandėlį įsigyti bus brangiau ir šis jūsų sprendimas iš tikrųjų yra blogas.
Apibendrinant svarbu pastebėti, kad pasaulis tampa sudėtingesnis ir kasdien vis rečiau prisimename tuos laikus, kai veikla tekėjo praktiškai nekintančia vaga. Kita vertus, šiais laikais įmonės turi visas galimybes ieškoti naudingos informacijos, kuri nieko nekainuoja, ir taip tobulinti savo operacijas. Tad visi pokyčiai, dėl kurių reikia keisti įprastą veiklą, kiekvieną organizaciją daro stipresne.