Anksčiau e-komercijos veikla dažniausiai užsiimdavo prekybinės įmonės arba tos bendrovės, kurios parduodavo B2C sektoriuje. Šiuo metu situacija sparčiai keičiasi, kadangi vis daugiau gamybinių įmonių, netgi tos, kurios pardavinėja B2B sektoriui, atranda e-komercijos kanalą. Prognozuojama, kad ateityje tokių įmonių tik daugės. Šiame straipsnyje aptarsime pagrindines priežastis, kodėl vyksta šis pokytis, bei atkreipsime dėmesį į tai, su kokiais papildomais logistiniais iššūkiais susiduriama, vykdant prekybą per e-komercijos kanalą.
Kodėl gamybinės įmonės vis drąsiau renkasi e-komercijos pardavimo kanalą?
Pirmiausia svarbu pristatyti keletą sektorių, kurie sėkmingai išnaudoja šį kanalą. Spektras tikrai platus: kosmetikos ir medicinos pramonė, tekstilės, elektronikos, statybos pramonė ir daug kitų sektorių. Jeigu norite pasisemti įdėjų arba pasitikrinti, ar jūsų sektorius būtų populiarus, platesnį sąrašą galite rasti paspaudę čia.
Taigi kokios pagrindinės priežastys lemia, kad vis daugiau įmonių renkasi šį kanalą?
- Klientai nori pirkti internetu. Vis daugiau vartotojų, įskaitant ir B2B sektoriaus atstovus, nori pirkti prekes internetu. Jau dabar gamybinės įmonės, kurios pardavinėja savo prekes per tarpininkus, turi diegtis sistemas, kurios leidžia priimti užsakymus internetu. Kai sistemos sukuriamos, daugelis žengia kitą logišką žingsnį, t. y. investuoja į šio kanalo vystymą be tarpininkų pagalbos.
- Parduoti internetu šiuo metu yra ypač lengva. Jeigu anksčiau, norint susikurti internetinę parduotuvę ir kitas sistemas, reikėdavo investuoti didžiulius pinigus, tai dabar atlikti šį veiksmą yra paprasta, pigu ir greita. Negana to, šiuo metu veikia daug marketplac‘ų, kur įmonės gali talpinti savo prekes ir taip pasiekti daug vartotojų įvairiose pasaulio šalyse.
- Auganti konkurencija gamybos sektoriuje verčia įmones ieškoti naujų sprendimų. Šis punktas ypač aktualus Lietuvoje veikiančioms gamybinėms įmonėms, kadangi jos turi konkuruoti su Lenkijos gamintojais. Dažnu atveju masinę gamybą vykdančios Lietuvos įmonės pralošia Lenkijoje veikiančioms įmonėms, kadangi jos yra didesnės ir dėl masto ekonomijos sugeba gaminti daug pigiau. Todėl nišinių produktų gamyba, kuri parduodama tiesiogiai vartotojams, dažnai yra ta išeitis, kuri leidžia sėkmingai konkuruoti.
Galėtume rasti ir daugiau priežasčių, tokių kaip rizikos išskaidymas (per e-komercijos kanalą galima pasiekti nutolusias rinkas) ar greitesnis pajamų augimas. Tačiau išvardintos priežastys, mūsų nuomone, yra pačios svarbiausios.
Su kokiais papildomais logistiniais iššūkiais susiduria gamybinės įmonės?
Nors prekyba tiesiogiai, išnaudojant e-komercijos kanalą, sukuria daug papildomos naudos, tačiau tuo pat metu kelia ir papildomų iššūkių. Kadangi atstovaujame logistikos įmonei, plačiau pakalbėsime apie pagrindinius logistinius iššūkius, kurie atsiranda pradedant pardavinėti per šį kanalą.
Smulkėjantys kroviniai
Vienas pagrindinių iššūkių yra susijęs su faktu, kad įmonėms, pradėjus vykdyti prekybą per e-komercijos kanalą, kroviniai pradeda smulkėti. T. y. kasdien reikia apdoroti didesnį kiekį skirtingų užsakymų, parinkti skirtingus gabenimo būdus bei pristatymo terminus. Dėl šios priežasties išauga klaidų rizika ir tampa sunkiau suvaldyti logistines išlaidas.
Prekių grąžinimas
Vykdant e-komercijos veiklą, atsiranda papildomos logistinės operacijos, susijusios su prekių grąžinimu (angl. reverse logistics). Grąžinimas gali būti vykdomas dėl įvairių priežasčių, pavyzdžiui, dėl partijų atšaukimo, dėl broko, perpakavimo bei dėl to, kad klientui nepatiko prekė. T. y. sudėtingos logistinės operacijos, todėl įmonės privalo paruošti procesus ir sistemas.
Reikalingos papildomos žinios dėl dokumentacijos, tarifų ir draudimų
Įmonės, kurios vykdo elektroninę prekybą, ypač tarptautinę, privalo įgyti papildomų žinių ir gebėjimų. Joms atsiranda naujų prievolių dėl pridėtinės vertės tarifo apskaičiavimo, reikia išmanyti kiekvienos šalies, kurioje ketinama prekiauti, mokesčių sistemą, importo taisykles bei draudimų sąlygas. Klaidos kaina, atsiradusi dėl žinių trūkumo, gali kainuoti labai brangiai, nes tenka susigrąžinti prekes, susimokėti papildomus mokesčius, o kartais net ir baudas.
Išauga atsakomybių ribos: sugadinimas, pažeidimas, vėlavimas
Vykdydamas elektroninę komerciją, pardavėjas yra atsakingas už visą logistinę grandinę. Tradiciškai gamybinės įmonės prekybą vykdo FCA, FOB ar kitomis sąlygomis, kai jų atsakomybė baigiasi pakrovus krovinį į transporto priemonę. Vykdant prekybą per e-komercijos kanalą, pardavėjas atsako už viską. T. y. jeigu krovinys pavėluos, bus pažeistas, neatitiks reikalavimų, už viską bus atsakingas pardavėjas, o kiekvienas toks atvejis turės neigiamos įtakos jo prekės ženklui.
Apibendrindami norime pakartoti, kad gamybinėms įmonėms atsiveria vis daugiau galimybių pasiekti vartotojus skirtingose šalyse ir tai padaryti pelningiau negu parduodant per tarpininkus. Žinoma, siekiant uždirbti daugiau, tenka prisiimti ir daugiau atsakomybės bei rūpintis sėkmingu logistinių operacijų atlikimu. Gera žinia ta, kad įvairius logistinius iššūkius galite įveikti, jei dirbate su patikimomis logistinėmis įmonėmis. Viena tokių esame ir mes, tad jeigu jūs vykdote arba planuojate vykdyti elektroninę komerciją ir ieškote transporto partnerio, kuris gebėtų saugiai bei greitai pristatyti prekes Europoje, tuomet kviečiame susisiekti su mumis. Tai padaryti galite paspaudę nuorodą žemiau ir užpildę formą.