Šiuo metu, kai nemažai sektorių išgyvena ne pačius geriausius laikus, dauguma įmonių ieško būdų, kaip mažinti sąnaudas. Tai, žinoma, visada yra svarbu, kadangi pagrindinis efektyvios įmonės tikslas – rasti priemonių, kaip pasiekti strateginius tikslus optimaliomis sąnaudomis. Tos kompanijos, kurios dirba efektyviau, ilgainiui laimi konkurencinę kovą. Viena iš geriausių taupymo galimybių, kuria gali pasinaudoti organizacija, tai ieškoti būdų, kaip tinkai valdyti įmonės atsargas.
Šiame straipsnyje detaliau aptarsime atsargų valdymo svarbą bei pateiksime keletą modelių, kurie padeda sumažinti atsargų kiekį.
Efektyvus atsargų valdymas ir jo reikšmė įmonės pelningumui
Tinkamas atsargų valdymas – tiesiausias kelias į pelningumo didinimą, kadangi čia slypi didžiausios lėšų taupymo galimybės. Tos kompanijos, kurios sugeba dirbti su optimaliomis atsargomis, atlaisvina apyvartines lėšas bei taupo pinigų naudojimo kaštus. Tuo pat metu įmonės, dirbdamos su mažesnėmis atsargomis, kartu mažina ir kitas išlaidas, nes reikia mažesnio sandėlio bei mažiau darbuotojų. Galima sakyti, kad didelės sandėlio atsargos reiškia didesnį sandėlio operacijų kompleksiškumą, kartu sukuria sąlygas dažnesnėms klaidoms bei prastina klientų aptarnavimo kokybę.
Būdai, padedantys užtikrinti tinkamiausią atsargų kiekį
Nors atsargų mažinimas ir yra vienas reikšmingiausių faktorių, padedančių didinti pelningumą, tačiau, pradedant diegti sandėlio valdymo iniciatyvas, svarbu atkreipti dėmesį į vieną reikšmingą taisyklę. Optimizuoti sandėlį reikia atsižvelgiant į pirkimų istoriją ir žaliavų bei produktų pristatymo terminus, nes priešingu atveju galite padidinti „stockout‘ų“ kiekius, o tai mažins pelningumą. Dabar pasidalinsime keletu patarimų, kurie padės optimizuoti atsargas, bet nepakenks aptarnavimo kokybei.
Atlikite atsargų analizę
Norint efektyviai valdyti atsargas, pravartu atlikti ABC analizę. Šis įrankis leidžia suskirstyti atsargas į tris grupes pagal svarbą įmonės veiklai. Taip įmonės reitinguoja atsargas pagal paklausą, vertę, apsirūpinimo riziką, pelningumą. Svarbiausios atsargos priskiriamos A klasei, kitos svarbiausios priklauso B klasei, o mažiausiai svarbios – C klasei. Kai kurios įmonės atsargas gali grupuoti į daugiau klasių, pavyzdžiui, A-F klases. Atlikus šią analizę, sandėlio valdytojai daugiau dėmesio skiria svarbesnėms kategorijoms. Vadinasi, šias prekes užsako dažniau, palaiko didesnį atsargų kiekį, skiria geresnę vietą sandėlyje, perkelia šias atsargas arčiau klientų arba taiko kitus taktinius veiksmus.
Pasiūlos ir paklausos planavimo sistemos sukūrimas
Ypač veiksmingas įrankis, kurio tinkamam naudojimui reikalingi technologiniai sprendimai, tai sprendimai, sujungiantys jūsų įmonę su tiekėjų, distributorių ir kitų tiekimo grandinių partnerių atsargų planavimo sistemomis. Tuomet atsargos yra užsakomos atsižvelgiant į realų poreikį. Šiuo metu yra sprendimų, kurie atliekami naudojant dirbtinį intelektą, tai yra mašininio mokymosi algoritmai atlieka skaičiavimus ir praneša, kada reikia užsakyti įvairias priekių atsargas. Taip sumažinamas klaidų skaičius ir tinkamai apskaičiuojamas atsargų poreikis.
Jeigu jūsų įmonės veikla nereikalauja turėti didelių atsargų kiekių, tuomet, tikėtina, kad jums nereikia pažangių technologinių sprendimų, tokiu atveju valdydami atsargas atsižvelkite į istorinius pardavimų duomenis. Jeigu jūsų veiklą veikia sezoniškumas, ypatingą dėmesį skirkite atsargų valdymui šiuo laikotarpiu. Pastebėtina, kad būtent tuo metu įmonės patiria daugiausiai „stokout‘ų“ arba, atvirkščiai, užsako daugiau prekių, kurias vėliau parduoda su nuolaida.
Taip pat galite pagalvoti apie partnerių valdymo sistemos sukūrimą (angl. Vendor management system). Ši praktika dažnai taikoma tarp prekės gamintojo ir pardavėjo. Šiuo atveju partnerių atsargų sistemos yra sujungtos tarpusavyje, o už atsargų papildymą yra atsakingas gamintojas, taikomos įvairios iniciatyvinės sistemos. Tokiu atveju kiekviena pusė yra motyvuota pasiekti kuo geresnį prekių apyvartumą, taip išlošia ir prekės gamintojas, ir pardavėjas.
Atsargų valdymas pagal „Just in time“ principą
Dar vienas metodas, dažnai taikomas automobilių pramonėje, tai žaliavų ir prekių užsakymas tuo metu, kai yra poreikis (angl. Just in time inventory management). Šiuo atveju atsargos yra užsakomos tik tuomet, kai atsiranda realus poreikis. Kompanijos, kurios vadovaujasi šiuo modeliu, taupo apyvartines lėšas, lėšos panaudojamos tik tuo atveju, kai yra pardavimas, taip žymiai geriau valdomi piniginiai srautai. Kartu šioms kompanijoms reikia mažiau finansinių injekcijų, nes nereikia išlaikyti sandėlio ir darbuotojų, kadangi atsargų pristatymu ir sandėliavimu dažniausiai rūpinasi tiekėjas.
Apibendrinant svarbu paminėti, kad efektyvus atsargų valdymas koja kojon žengia su efektyviu transporto paslaugų užtikrinimu. Kadangi įmonės, kurios savo veiklą vysto išnaudodamos optimalius atsargų kiekius, privalo užtikrinti, kad atsargos konkrečiu laiku būtų pristatytos į sandėlį arba klientams, nes vėlavimas gali reikšti finansinius nuostolius. Šioje situacijoje ypatingai svarbią vietą užima tinkama transporto ir kitų logistikos partnerių atranka. Jeigu jūs ieškote partnerių, kurie pasiekia vieną aukščiausių pristatymo laiku rodiklių rinkoje ir žino, kaip dirbti su įmonėmis, kurios vadovaujasi „Just in time“ inventoriaus valdymo principu, kviečiame susisiekti su mūsų pardavimų komanda. Tai padaryti galite paspaudę nuorodą žemiau ir užpildę užklausos formą.