Nustatykite regioną: Lithuania

Finland

English Suomi

Estonia

English Estonian

Latvia

English Latvian

Lithuania

English Lithuanian

Poland

English Polish

Sweden

English Svenska

Sėkmingas kelias tvarumo link: „Patagonia“ pavyzdys

27.09 2023 Tvarumas

Diegiant tvarumo iniciatyvas, pravartu domėtis sėkmingai šioje srityje dirbančių įmonių patirtimi. Kalbėti, kad tvarios organizacijos auga sparčiai ir yra pelningos, yra viena, tačiau kai pateikiama realių pavyzdžių, padėtis tampa labiau suprantama. Šiandien pasidalinsime įmonės „Patagonia“ istorija. Kodėl šis verslo atvejis turėtų būti įdomus kompanijoms, kurios nusprendė eiti tvarumo keliu? Ši bendrovė atstovauja rūbų ir turistinių prekių gamybos industrijai, kuri, kaip žinome, yra viena labiausiai teršiančių aplinką gamybos sričių, tad šios įmonės patirtis yra labai vertinga.

„Patagonia“ veikla
 

Jeigu nemėgstantate aktyvaus laisvalaikio kalnuose, tikėtina, kad apie šią kompaniją nebūsite girdėję. Pagrindinė „Patagonia“ veikla – rūbų ir visos reikiamos įrangos, skirtos kopimui į kalnus ir aktyviam laisvalaikiui gamtoje, gamyba. Ši kompanija yra viena iš tvaraus verslo lyderių pasaulyje, kurios misija skambėjo taip: mūsų verslo tikslas – gelbėti planetą. Tiesa, šis šūkis vėliau buvo pakoreguotas: kurti geriausius produktus, nedarant žalos aplinkai ir naudoti verslą kaip įrankį, įkvepiant ir įgyvendinant sprendimus, kurie mažina aplinkosaugos krizę.

Nors apie tvarumą imta kalbėti tik 1987 m., „Patagonia“ jau 1972 m. pradėjo pristatyti savo produktus (karabinus) kaip tvarius, saugančius aplinką, kurie nežaloja kalnų (iki tol gaminti karabinai ardydavo uolos paviršių). Savo prekių kataloge jie naudojo daug provokuojančios informacijos ir inspiracinių žinučių. Ir tai veikė puikiai, produkcijos užsakymai pradėjo augti taip greitai, kad buvo sunku patenkinti atsiradusią paklausą. Vėliau prasidėjo sparti kompanijos plėtra į kitas sritis: drabužių ir alpinizmo įrangos gamybą. Dabar ši kompanija vertinama 3 mlrd. JAV dolerių.

Iššūkiai ir kritika
 

Žinoma, „Patagonia“ patyrė ir nemažai kritikos. Daugiausia neigiamo kritikų vertinimo susilaukia aukšta gaminių kaina. Šios kompanijos gaminami produktai brangesni, kadangi ir pati tvarių produktų gamyba kainuoja brangiau.

Tai pat yra tvirtinančių, kad „Patagonia“ per daug reklamuoja savo tvarumo iniciatyvas ir yra manančių, kad tai tik dar vienas marketingo triukas.

Nors „Patagonia“ yra įsidiegusi griežtas tvarumo politikas, kai kurie ekspertai sako, kad vis dar yra vietų, kur įmonė galėtų tobulėti. Kritikai primygtinai akcentuoja, kad „Patagonia“ galėtų būti dar tvaresnė, jei daugiau dėmesio skirtų tvariems logistikos procesams, efektyviam energijos naudojimui ir pakuočių atliekų mažinimui.

Nepaisant kritikos, svarbu paminėti, kad „Patagonia“ aktyviai reaguoja į išorinę nuomonę ir nuolat stengiasi tobulinti savo tvarumo iniciatyvas. Turbūt labiausiai įmonės laikyseną iliustruoja faktas, dar kartą patvirtinantis šios kompanijos tikslus, yra tai, kad verslo savininkas Yvonas Chouinardas 2022 m. padovanojo savo kompaniją vienai su klimato kaitos mažinimu susijusių visuomeninių organizacijų.

Kalbant apie tvarius produktus, svarbiausia tikslumas ir aiškumas, nes kol organizacijos negeba viešinti visos produktų tiekimo ir gamybos grandinės, tol nėra šimtaprocentinės garantijos, ar tai yra tvaru.

Pamokos

Diegiant tvarumo standartus organizacijoje, svarbu mokytis iš šioje srityje sėkmingai veikiančių įmonių. Kokias tvarumą skatinančias veiklas taiko „Patagonia“?

Lyderystė ir misija

Siekiant kurti tvarius produktus ir norint, kad tai taptų organizacijos kultūros dalimi, šie strateginiai tikslai turi atsispindėti įmonės misijoje ir būti aktyviai propaguojami vadovybės. Daugiau šia tema galite paskaityti ankstesniame mūsų straipsnyje.

Procesų matomumas ir skaidrumas

Norint tapti tvaria organizacija, procesų skaidrumas tampa ypač svarbus. „Patagonia“ ne tik visiškai atsiduoda tvariai ir labdaringai veiklai, tačiau ji kasmet pateikia ataskaitas, kur skaidriai įvardija sunaudotas CO2 emisijas, informuoja, kaip sekėsi įgyvendinti konkrečius emisijų mažinimo planus. Svarbu paminėti, kad ši kompanija matuoja CO2 išmetimą visuose savo organizacijos procesuose.

Tvarių žaliavų naudojimas

Siekdama tvarumo tikslų, „Patagonia“ savo produktų gamyboje naudoja 87 proc. perdirbtų žaliavų. Gamyboje įmonė naudoja natūralias žaliavas: žąsų plunksnas, dykumos krūmus, baltymų pagrindu pagamintą šilką ir kt. Šios medžiagos turi daug mažesnį neigiamą poveikį aplinkai.

Darbuotojai

Daug dėmesio kompanija skiria ir darbuotojams, kadangi tai yra neatsiejama jų tvarumo vizijos dalis. Įmonėje išlaikomas 50/50 dirbančių moterų ir vyrų balansas. „Patagonia“ yra sukūrusi programą, kuria darbuotojai skatinami įsitraukti į tvarumo kultūros kūrimą organizacijoje. Taip pat darbuotojams skiriamos papildomos naudos, tokios kaip pensijų fondas, kuris yra sudarytas iš investicijų į tvarias kompanijas.

Ši organizacija bendradarbiauja su įvairiomis darbo santykių asociacijomis, sertifikuoja savo tiekimo grandines, deda pastangas, kad tiekėjų darbuotojai nebūtų išnaudojami. Tiesa, šiuo metu tik 45 proc. įmonės tiekėjų moka tokius atlyginimus, kurie užtikrina dirbančiųjų gerą pragyvenimo lygį, tačiau siekiama šią dalį didinti.

Labdaringa veikla

Ši kompanija yra aktyviai įsitraukusi į labdaringą veiklą, tiki, kad tai neatsiejama tvarumo kultūros dalis. Per 35 m. ji paaukojo per 90 mln. JAV dolerių organizacijoms, kurios skatina tvarumą (angl. Grassroot). Ji taip pat skiria 1% nuo visų pardavimų įvairioms organizacijoms, kurios saugo ir atkuria mus supančią aplinką.  „Patagonia“ dalinasi savo patentuotomis aplinką tausojančiomis technologijomis.

Nuolatinis tobulėjimas

Bendrovė puikiai supranta, kad siekiant sukurti tvarią organizaciją, tikėtis greito poveikio nebūtų protinga. Anaiptol, svarbu susikurti veiklos planus ir juos nuolatos tobulinti. Tai ilgalaikis procesas ir tik taip galima pasiekti energetiškai neutralios kompanijos statusą.

Apibendrinant galima konstatuoti faktą, kad gaminti ir prekiauti ekologiškais produktais apsimoka. Taip pat svarbu suprasti, kad šiuo metu vis dar yra sunku sukurti 100% tvarų produktą, nes tam kol kas nėra  tinkamos infrastruktūros ir nėra technologijų, kurios galėtų būti visiškai neutralios aplinkai. Tačiau tiek infrastruktūra, tiek technologijos sparčiai tobulėja, lygiagrečiai auga ir spaudimas iš įstatymų leidėjų. Tad organizacijoms svarbu judėti tvarumo link, nes tai tiesiausias kelias saugant mus supančią aplinką.

Kitos naujienos:

Ar tikrai už tvarias transportavimo paslaugas užsakovai pasiryžę mokėti brangiau?

27.11 2024 Tvari logistika
Tvarumas tapo neatsiejama logistikos sektoriaus dalimi. Augant sąmoningam požiūriui į klimato kaitą, tiek įstatymų leidėjai, tiek verslai ir vartotojai vis dažniau kalba apie atsakomybę, saugant aplinką. Europos Sąjungos (ES) žaliosios politikos tikslai ir nauji reglamentai skatina logistikos įmones investuoti į tvarius sprendimus. Tačiau klausimas lieka atviras: ar vartotojai pasiruošę prisiimti šių sprendimų kaštus ir už …

Kai taupymas nepasiteisina: kuo rizikuojate pasirinkę pigiausią logistikos paslaugų teikėją

27.11 2024 Žinojimas = Galia
Taupymas versle yra natūralus ir dažnai būtinas procesas, siekiant didinti pelną ir mažinti išlaidas. Tačiau, kai taupymas tampa prioritetu, toks sprendimas gali sukelti nenumatytų pasekmių, ypač logistikos sektoriuje. Vienas iš akivaizdžiausių taupymo veiksmų – pigiausio logistikos partnerio pasirinkimas – neretai pasirodo klaidingas ir ilgainiui gali kainuoti daug daugiau nei buvo planuota. Šiame straipsnyje aptarsime, kodėl …

Logistikos nesėkmių virtinė: kaip „Hershey“ išgąsdino Heloviną

Helovinas – tai šventė, kuomet  šokolado ir saldainių gamintojai džiaugiasi išaugusiais pardavimais. Šiam sezonui būdingas padidėjęs saldainių vartojimas, todėl jis tampa kritiniu laikotarpiu tokioms įmonėms kaip „Hershey“. Tačiau 1999 m. ši galimybė kompanijai virto katastrofa, kai dėl prastai suplanuoto tiekimo grandinės ir IT sistemų modernizavimo projektų įmonė prarado milijonus dolerių kainavusių užsakymų, patyrė pelno kritimą …

Rizikų valdymas: FMEA modelis

30.10 2024 Žinojimas = Galia
Globali verslo aplinka yra nenuspėjama, todėl tiekimo grandinės rizikų valdymas tampa esmine verslo strategijos dalimi. Norint kontroliuoti šias rizikas,  svarbu jų valdymą pritaikyti ir logistikos partnerių atrankai. Kai pokyčiai vyksta taip greitai, nebeužtenka logistikos partnerius vertinti tik lineriškai. Todėl, norint užtikrinti nepertraukiamą įmonės veiklą, svarbu tinkamai pasirinkti logistikos paslaugų teikėjus, kartu atsižvelgiant ir į rizikų …

Logistinių nesėkmių virtinė: kaip „Toys „R“ Us“ pavogė Kalėdas

30.10 2024 Paskutinė mylia
Logistikos ir tiekimo grandinės valdymas labai svarbus kiekvienam verslui, ypač užsiimančiam mažmenine prekyba, kur vartotojų pasitikėjimas ir lojalumas dažnai yra tiesiogiai susijęs su laiku pristatytais kroviniais. Nors daugeliui Kalėdos yra džiaugsmo ir dovanų metas, 1999 m. Kalėdų sezonas kompanijai „Toys „R“ Us“ tapo tikru košmaru. Šis žaislų prekybos milžinas, netinkamai įvertinęs savo galimybes, patyrė vieną …

Tvarūs sprendimai: emisijų mažinimas ir verslo partneriai

30.10 2024 Tvarumas
Tvarumas jau seniai tapo vienu svarbiausių šiuolaikinio verslo prioritetų, ypač transporto ir logistikos sektoriuje. Transporto įmonės stengiasi mažinti išmetamųjų teršalų kiekį, investuoja į ekologiškus sprendimus ir diegia tvarias praktikas savo veikloje. Tačiau tvarumo tikslų siekimas yra kur kas daugiau nei tik emisijų mažinimas. „HRX“ savo tvarumo kelionėje patyrė, kad tvari organizacinė kultūra įmonėje yra tiek …