Tiekimo grandinių valdymas – viena populiariausių temų verslo bendruomenėje. Pasigirsta nuomonių, kad tiekimo grandinės problematika dažnai suprantama per siaurai, nes kalbama vien tik apie logistikos dalį, t.y. žaliavų atvežimą, pagamintų produktų pristatymą galutiniam klientui ir kitas logistines operacijas. Tačiau tiekimo grandinės sąvoka yra daug platesnė. Straipsnyje išsamiau aptarsime tiekimo grandinės sąvoką ir pagrindines jos funkcijas. Kodėl manome, kad svarbu prisiminti šiuos teorijos pagrindus? Nes šiuo metu mūsų šalyje vyksta daug pokyčių, susijusių su įvairiais geopolitiniais įvykiais, nestabilia politine padėtimi kaimyninėse šalyse bei naujais pasaulinio lygio galios žaidimais. Šie pokyčiai keičia įprastas vertės grandines, todėl tikėtina, kad Lietuvoje veikiančios įmonės susidurs su sudėtingesnėmis tiekimo grandinėmis, apimančiomis daugiau šalių ir partnerių.
Tiekimo grandinės sąvoka
Tiekimo grandinės valdymas – tai operacijų, susijusių su žaliavų pirkimu, jų perdirbimu į gatavą produkciją ir produkcijos paskirstymu galutiniam vartotojui, atlikimas. Paprasčiausios tiekimo grandinės apima tiekėjus ir galutinius klientus. Šiuo atveju įmonės atsiveža žaliavas iš keleto pagrindinių tiekėjų, pačios jas perdirba ir pristato didmenininkui arba tiesiogiai galutiniam vartotojui. Tačiau nemaža dalis organizacijų turi daug sudėtingesnes tiekimo grandines, kai dalį gamybos ir logistikos operacijų atlieka partneriai. Dažnas pavyzdys: elektronines prekes gaminanti įmonė dalį komponentų gamina Vietname, tuomet juos atsiveža į savo gamyklą, pagamina galutinį produktą ir siunčia jį į kitą šalį (artimesnę rinką klientui) supakuoti. Šiuo atveju visa logistika rūpinasi išorinis partneris.
Kompanijos skiria ypatingą dėmesį, kad kiekvienas proceso žingsnis būtų efektyvus bei pelningas , o klientai, reikiamą kiekį produktų gautų laiku ir saugiai.
Pagrindinė tiekimo grandinės strategijos užduotis – užtikrinti pasiūlos ir paklausos balansą bei sustiprinti strateginius įmonės planus. Naudodamos tinkamą tiekimo grandinę, kompanijos, priklausomai nuo įmonės strategijos, gali mažinti produktų savikainą, greičiau įsitvirtinti naujose rinkose, užtikrinti spartesnį pajamų augimą, kurti „Premium“ paslaugos įvaizdį ir taip įgyti daugiau galios vertės grandinėje.
Penkios pagrindinės tiekimo grandinės funkcijos
Aptarsime penkias pagrindines tiekimo grandinės funkcijas. Įmonės, derindamos jas su ilgalaike savo strategija, gali lengviau pasiekti užsibrėžtus tikslus.
Pirkimo funkcija
Pirmoji tiekimo grandinės funkcija – žaliavų arba gatavos produkcijos pirkimas perpardavimui. Pirkimo padaliniai perka žaliavas atsižvelgdami į įmonės pirkimų strategiją. Tai ypač svarbi funkcija, kadangi nuo to, kaip efektyviai įmonė sugebės nupirkti žaliavas, priklauso jos pelningumas, gamybiniai pajėgumai ir pajamos. Tuo pat metu šioje grandinės dalyje yra valdoma prekybos rizika, kalbame tiek apie išvestines finansines priemones (angl. Futures), tiek apie valdomą riziką per tiekėjų diversifikaciją, norint išvengti situacijų, kuomet pritrūksta žaliavų dėl pasikeitusios geopolitinės padėties, pasikeitusios kainų konjunktūros rinkoje ar kitų nenumatytų situacijų.
Operacijos
Antra tiekimo grandinės funkcija – tai operacijos, susijusios su pasiūlos ir paklausos planavimu. Tai viena svarbiausių, o taip pat ir viena sudėtingiausių funkcijų, nes nuo prognozių tikslumo priklauso įmonės pelningumas. Jeigu bus įsigyta per daug prekių ir jos bus neparduotos, tada produkcija liks sandėliuose, o tai didins logistikos išlaidas. Jeigu įmonės prekiauja greitai gendančiais produktais, padaugės produktų nurašymų. Ir atvirkščiai, jeigu prekių bus nupirkta mažiau, tai augins stockout‘us [MT1] ir bus prarasti tiek pardavimai, tiek klientai. Tos kompanijos, kurios pasiekia optimalų balansą, veikia pelningiau ir generuoja daugiau pajamų.
Logistika
Tai viena labiausiai suprantamų tiekimo grandinės funkcijų, kuri yra susijusi su produktų ir žaliavų gabenimu bei kitomis operacijomis (sandėliavimu, pakavimu, markiravimu, prekių muitinimu ir kt.). Apie krovinių gabenimą ir kitas logistines operacijas esame plačiai kalbėję ankstesniuose savo straipsniuose, daugiau naudingos informacijos šia tema galite rasti mūsų svetainėje.
Išteklių valdymas
Ši tiekimo grandinės funkcija siejama su materialinių įmonės pajėgumų valdymu. Specialistai, atlikdami pasiūlos ir paklausos modeliavimą, siekia optimaliai išnaudoti savo finansinius išteklius. Taip sukuriami optimalūs gamybos ir pardavimo planai, siekiant kuo efektyviau išnaudoti lėšas, įvertinant ribinius ir kitus kaštus. Taip pat nustatoma, kokiais dydžiais ir kokiu dažnumu pirkti, parduoti bei transportuoti žaliavas, siekiant generuoti maksimalią naudą.
Informacijos sklaida
Neatsiejama tiekimo grandinės funkcija – dalinimasis informacija. Jeigu komunikacija kažkurioje grandyje yra nepakankama arba nutrūksta, tai gali lemti visos tiekimo grandinės trūkinėjimą. Nemažai iššūkių kyla ir dėl pavėluotos arba netikslios informacijos. Ne veltai šioje srityje dirbantys profesionalai skiria ypatingą dėmesį komunikacijos tarp padalinių standartizavimui ir tobulinimui, investuojama į technologinius sprendimus, kurie šį procesą palengvina ir padeda išvengti klaidų.
Išvados
Aptarėme pagrindines tiekimo grandinės funkcijas. Pasaulinių verslo organizacijų, pvz., „Apple“, „Toyota“, „Amazon“ ir kt., sėkmė rodo, kad tinkamas tiekimo grandinės strategijos parinkimas ir jų funkcijų derinimas tiesiogiai koreliuoja su gerais finansiniais rodikliais ir tuo pat metu didina klientų pasitenkinimą įmone bei skatina lojalumą. Jeigu šiuo metu jūsų įmonė peržiūri savo tiekimo grandines, susisiekite su mumis. Mes padėsime greitai ir kokybiškai atsivežti žaliavas bei išvežti gatavą produkciją. Tai padaryti galite paspaudę nuorodą žemiau ir užpildę kontaktų formą.
Susisiekti su HRX pardavimų komanda.