Nustatykite regioną: Lithuania

Finland

English Suomi

Estonia

English Estonian

Latvia

English Latvian

Lithuania

English Lithuanian

Poland

English Polish

Sweden

English Svenska

Kokius KPI matuoti, norint sukurti proaktyvų logistikos padalinį?

Tarptautinės kompanijos jau daugiau nei dešimtmetį logistikos padalinį vertina strategiškai. Pandemija šį procesą dar pagreitino ir privertė kompanijas logistikos strategijas persvarstyti iš naujo, kadangi tos organizacijos, kurios logistikos padalinį vertino kaip transakcinį, o ne kaip vertės kūrimo, susidūrė su nemažais iššūkiais. Už logistikos paslaugas pandemijos metu jos mokėjo daugiau ir dažniau pritrūkdavo prekių lentynose. Šiame straipsnyje detaliai aptarsime, kokius KPI reikia matuoti, norint sukurti proaktyvų logistikos padalinį

Proaktyvus logistikos padalinys. Kas tai?
 

Įprastai veikiantis logistikos padalinys nuo proaktyvaus skiriasi tuo, kad pastarojo  veiklos strategija priderinta prie ilgalaikės įmonės strategijos. Tokios kompanijos dažniausiai nesivaiko greitų laimėjimų, jos visą dėmesį sutelkia į perspektyvą ir logistikos padalinio strategiją derina su įmonės ilgalaikiais planais.

Kaip pavyzdį pateiksime kompaniją, kuri gamina „Premium“ klasės automobilius. Bendrovė save pristato kaip vieną brangiausių ir aukščiausią pasitenkinimą klientams generuojančią įmonę. Siekiant šių tikslų, logistikos padalinio strategija dažniausiai bus orientuota į aukštą aptarnavimo kokybę. Vadinasi, krovinio vėlavimas arba jo pristatymas ne kliento pageidaujamu laiku bus vertinamas neigiamai, todėl, tikėtina, kad šio tipo prekėms gabenti bus užsakomos „Just in time“ transportavimo paslaugos, kurios dažnai yra brangesnės. Kadangi prekės yra brangios, ši įmonė skirs ypatingą dėmesį transporto ir kitas logistikos paslaugas teikiančių įmonių atrankai bei kitoms taktinėms priemonėms, stiprinančioms įmonės strategiją. Tuo tarpu įmonė, kuri nežiūri strategiškai, tiesiog vykdys logistikos operacijas, nepaisydama ilgalaikės sėkmės, neskirs dėmesio logistikos partnerių paieškai, o paslaugas pirks vienu iš transakcinių metodų.

Dar vienas pavyzdys. Bendrovė, prekiaujanti pigiomis žaliavomis, pavyzdžiui, pakuotėmis, pristato save kaip pigių pakuočių gamintoją ir jos strateginis tikslas – didinti parduodamų prekių kiekį. Tokiu atveju pro- aktyviai veikiantis logistikos padalinys ieškos įvairiausių būdų, kaip mažinti logistikos kaštus: ieškos galimybių, kaip atsivežti žaliavas didesniais kiekais (geležinkeliu, laivais), mažins logistinių operacijų skaičių (perpakavimas, distribucinių sandėlių kiekis ir kt.). Kitaip tariant, kiekvieną logistinę operaciją vertins per kaštų prizmę, tačiau turės visus reikalingus duomenis, pagrindžiančius jų strateginius veiksmus. Tuo tarpu įmonė, kuri nežiūri strategiškai, tiesiog atliks operacijas be aiškios struktūros ir plano.

Strategiškai mąstantys logistikos padaliniai visuomet stengsis žiūrėti į ateitį. Proaktyvioms logistikos įmonėms priskiriamos ir tos organizacijos, kurios derina taktinius veiksmus, t.y., kiekvienam žaliavų ir prekių tipui taiko skirtingas strategijas.

Kokius KPI matuoti?
 

Organizacijos, siekdamos tapti proaktyviomis, pirmiausia turi susikurti rodiklių sistemą ir susieti ją su bendra įmonės strategija, o norint priimti labiau pamatuotus sprendimus, analizuoti istorinius duomenis. Dabar pasidalinsime pagrindiniais KPI, kuriuos įmonės turėtų matuoti.

Bendra nuosavybės kaina (angl. Total cost ownerhsip)

Tai vienas svarbiausių rodiklių, nes vertinti logistiką tik per konkrečios paslaugos kainą, neatsižvelgiant į visumą, dažnai galima priimti neteisingus sprendimus. Skaičiuojant logistikos kaštus, svarbu papildomai įvertinti transportuojamo krovinio vertės finansavimą, prarastus pardavimus (dėl prekių trūkumo) bei kitas išlaidas (perkrovimo operacijos, pakavimas ir kt.). Siekiant geriausių veiklos rezultatų, svarbu turėti visų išlaidų išklotinę ir sekti, kokie pokyčiai sumažintų bendrą kainą. Viename iš savo straipsnių keletu pjūvių esame analizavę transporto paslaugas, šį straipsnį galite rasti čia ir pasinaudoti juo kaip pavyzdžiu.

Kiek kainuoja kiekvienos siuntos aptarnavimas (angl. COST TO SERVE)?

Kompanijoms, kurios savo prekes pristato pilnomis puspriekabėmis (angl. FTL), šis rodiklis galėtų pasirodyti elementarus. Tačiau toms, kurios derina keletą pristatymo metodų (pvz. „Express“ siunta oru, kitos dienos pristatymas ir kt.), o klientai prekes užsako įvairiomis (didelėmis ir mažomis) pakuotėmis, atsiranda papildomos kompleksijos, todėl pasitaiko atvejų, kai logistikos kaštai tampa didesnis už produkto maržą. Norint išvengti šių situacijų, svarbu turėti sistemą, kuri galėtų identifikuoti kiekvieno produkto logistikos sąnaudas, o ne viso kontraktinio tiekimo.

Pilnas užsakymo įvykdymas laiku (angl. OTIF )

Šio rodiklio esmė – išsiaiškinti, kiek krovinių pristatoma laiku. Pilno užsakymo įvykdymas logistikos padaliniui svarbus todėl, kad leidžia suprasti, ar efektyviai veikia pats tinklas. Šis rodiklis tiesiogiai koreliuoja su klientų pasitenkinimu, kadangi laiku ir korektiškai pristatyti kroviniai kelia pasitikėjimą jūsų įmone.

Laikas nuo krovinio užsakymo iki pristatymo (angl. Order Cycle Time)

Šis rodiklis matuoja laiką nuo užsakymo gavimo iki produkto pristatymo. Tai ypač svarbus rodiklis, kadangi kompanijos, mažindamos šį rodiklį, kelia klientų aptarnavimo kokybę, didina žaliavų apyvartumą, taupo lėšas ir didina įmonės pajamas.

Prarasti pardavimai (angl. Lost sales)

Norint sukurti proaktyvų logistikos padalinį, svarbu matuoti prarastus pardavimus, kai dėl įvairių su logistika susijusių trikdžių klientai negalėjo įsigyti prekių ir jas pirko iš konkurentų. Žinodamos šį rodiklį, bendrovės gali įvertinti atskirus logistikos elementus, jų išlaidų eilutes ir modeliuoti logistikos grandinę, kuri padėtų joms uždirbti optimalią pelno maržą.

Išvados
 

Aptarėme pagrindinius logistikos rodiklius, jų, žinoma, yra daugiau. Svarbu suprasti, kad, kuriant proaktyvų logistikos padalinį, pagrindinis tikslas nėra tik įvertinti kuo daugiau rodiklių. Priešingai, svarbu pasirinkti keletą svarbiausių, kurie padėtų identifikuoti, kaip sekasi įgyvendinti bendrą įmonės strategiją bei priimti geriausius sprendimus. Reikia suprasti, kad rodiklius matuoti būtina, nes čia galioja universalioji gyvenimo taisyklė – negali pamatuoti, vadinasi, negali įgyvendinti.

Kitos naujienos:

Rizikų valdymas: FMEA modelis

30.10 2024 Žinojimas = Galia
Globali verslo aplinka yra nenuspėjama, todėl tiekimo grandinės rizikų valdymas tampa esmine verslo strategijos dalimi. Norint kontroliuoti šias rizikas,  svarbu jų valdymą pritaikyti ir logistikos partnerių atrankai. Kai pokyčiai vyksta taip greitai, nebeužtenka logistikos partnerius vertinti tik lineriškai. Todėl, norint užtikrinti nepertraukiamą įmonės veiklą, svarbu tinkamai pasirinkti logistikos paslaugų teikėjus, kartu atsižvelgiant ir į rizikų …

Logistinių nesėkmių virtinė: kaip „Toys „R“ Us“ pavogė Kalėdas

30.10 2024 Paskutinė mylia
Logistikos ir tiekimo grandinės valdymas labai svarbus kiekvienam verslui, ypač užsiimančiam mažmenine prekyba, kur vartotojų pasitikėjimas ir lojalumas dažnai yra tiesiogiai susijęs su laiku pristatytais kroviniais. Nors daugeliui Kalėdos yra džiaugsmo ir dovanų metas, 1999 m. Kalėdų sezonas kompanijai „Toys „R“ Us“ tapo tikru košmaru. Šis žaislų prekybos milžinas, netinkamai įvertinęs savo galimybes, patyrė vieną …

Tvarūs sprendimai: emisijų mažinimas ir verslo partneriai

30.10 2024 Tvarumas
Tvarumas jau seniai tapo vienu svarbiausių šiuolaikinio verslo prioritetų, ypač transporto ir logistikos sektoriuje. Transporto įmonės stengiasi mažinti išmetamųjų teršalų kiekį, investuoja į ekologiškus sprendimus ir diegia tvarias praktikas savo veikloje. Tačiau tvarumo tikslų siekimas yra kur kas daugiau nei tik emisijų mažinimas. „HRX“ savo tvarumo kelionėje patyrė, kad tvari organizacinė kultūra įmonėje yra tiek …

Tvarus transportas: ne tik ekologiškas kuras, bet ir įmonės organizacinė struktūra

26.09 2024 Tvari logistika
Šiandien tvarumas yra viena iš pagrindinių temų, keliamų ne tik transporto srityje, bet ir daugelyje kitų pramonės šakų. Pastebima, kad logistikoje, kalbant apie tvarumą, dažniausiai akcentuojama anglies dvideginio emisijų taupymas, mažiau taršių degalų naudojimas, efektyvesni maršrutų planavimo algoritmai, ekologiškas vairavimas bei kitos su degalų taupymu susijusios temos. Sutinkame, tai svarbu, tačiau tvarios įmonės pagrindas – …

„Revlon“ veiklos ir tiekimo grandinės iššūkių analizė: pamokos grožio industrijai

26.09 2024 Žinojimas = Galia
Tęsiame straipsnių ciklą apie pasaulį sudrebinusių žinomų kompanijų bankrotus, kurie iš dalies yra susiję su klaidomis tiekimo grandinėje. Šiandien norime pristatyti vieną iš naujausių atvejų – kompanijos „Revlon“ istoriją. Tai žinomas, keletą dešimtmečių veikiantis grožio ir kosmetikos pramonės prekės ženklas. Tačiau, kaip ir daugelis pasaulinių kompanijų, „Revlon“ susidūrė su veiklos ir tiekimo grandinės strategijos problemomis, …

Kaip sumažinti logistikos išlaidas, bet neprarasti paslaugų kokybės?

Logistika yra gyvybiškai svarbi bet kurios įmonės veiklos dalis. Efektyvus prekių pervežimas, atsargų valdymas ir tinkamos paslaugos užtikrinimas gali padėti įmonei išlikti konkurencingai ir patenkinti savo klientų lūkesčius. Tačiau dažnai pasitaiko, kad, siekdamos sutaupyti, prekybos ir gamybos įmonės taupo logistikos sąskaita, taip ilgainiui nukenčia paslaugų kokybė. Tad kyla klausimas, ar įmanoma sutaupyti logistikos lėšas, neprarandant …