Nustatykite regioną: Lithuania

Finland

English Suomi

Estonia

English Estonian

Latvia

English Latvian

Lithuania

English Lithuanian

Poland

English Polish

Sweden

English Svenska

Kokius KPI matuoti, norint sukurti proaktyvų logistikos padalinį?

Tarptautinės kompanijos jau daugiau nei dešimtmetį logistikos padalinį vertina strategiškai. Pandemija šį procesą dar pagreitino ir privertė kompanijas logistikos strategijas persvarstyti iš naujo, kadangi tos organizacijos, kurios logistikos padalinį vertino kaip transakcinį, o ne kaip vertės kūrimo, susidūrė su nemažais iššūkiais. Už logistikos paslaugas pandemijos metu jos mokėjo daugiau ir dažniau pritrūkdavo prekių lentynose. Šiame straipsnyje detaliai aptarsime, kokius KPI reikia matuoti, norint sukurti proaktyvų logistikos padalinį

Proaktyvus logistikos padalinys. Kas tai?
 

Įprastai veikiantis logistikos padalinys nuo proaktyvaus skiriasi tuo, kad pastarojo  veiklos strategija priderinta prie ilgalaikės įmonės strategijos. Tokios kompanijos dažniausiai nesivaiko greitų laimėjimų, jos visą dėmesį sutelkia į perspektyvą ir logistikos padalinio strategiją derina su įmonės ilgalaikiais planais.

Kaip pavyzdį pateiksime kompaniją, kuri gamina „Premium“ klasės automobilius. Bendrovė save pristato kaip vieną brangiausių ir aukščiausią pasitenkinimą klientams generuojančią įmonę. Siekiant šių tikslų, logistikos padalinio strategija dažniausiai bus orientuota į aukštą aptarnavimo kokybę. Vadinasi, krovinio vėlavimas arba jo pristatymas ne kliento pageidaujamu laiku bus vertinamas neigiamai, todėl, tikėtina, kad šio tipo prekėms gabenti bus užsakomos „Just in time“ transportavimo paslaugos, kurios dažnai yra brangesnės. Kadangi prekės yra brangios, ši įmonė skirs ypatingą dėmesį transporto ir kitas logistikos paslaugas teikiančių įmonių atrankai bei kitoms taktinėms priemonėms, stiprinančioms įmonės strategiją. Tuo tarpu įmonė, kuri nežiūri strategiškai, tiesiog vykdys logistikos operacijas, nepaisydama ilgalaikės sėkmės, neskirs dėmesio logistikos partnerių paieškai, o paslaugas pirks vienu iš transakcinių metodų.

Dar vienas pavyzdys. Bendrovė, prekiaujanti pigiomis žaliavomis, pavyzdžiui, pakuotėmis, pristato save kaip pigių pakuočių gamintoją ir jos strateginis tikslas – didinti parduodamų prekių kiekį. Tokiu atveju pro- aktyviai veikiantis logistikos padalinys ieškos įvairiausių būdų, kaip mažinti logistikos kaštus: ieškos galimybių, kaip atsivežti žaliavas didesniais kiekais (geležinkeliu, laivais), mažins logistinių operacijų skaičių (perpakavimas, distribucinių sandėlių kiekis ir kt.). Kitaip tariant, kiekvieną logistinę operaciją vertins per kaštų prizmę, tačiau turės visus reikalingus duomenis, pagrindžiančius jų strateginius veiksmus. Tuo tarpu įmonė, kuri nežiūri strategiškai, tiesiog atliks operacijas be aiškios struktūros ir plano.

Strategiškai mąstantys logistikos padaliniai visuomet stengsis žiūrėti į ateitį. Proaktyvioms logistikos įmonėms priskiriamos ir tos organizacijos, kurios derina taktinius veiksmus, t.y., kiekvienam žaliavų ir prekių tipui taiko skirtingas strategijas.

Kokius KPI matuoti?
 

Organizacijos, siekdamos tapti proaktyviomis, pirmiausia turi susikurti rodiklių sistemą ir susieti ją su bendra įmonės strategija, o norint priimti labiau pamatuotus sprendimus, analizuoti istorinius duomenis. Dabar pasidalinsime pagrindiniais KPI, kuriuos įmonės turėtų matuoti.

Bendra nuosavybės kaina (angl. Total cost ownerhsip)

Tai vienas svarbiausių rodiklių, nes vertinti logistiką tik per konkrečios paslaugos kainą, neatsižvelgiant į visumą, dažnai galima priimti neteisingus sprendimus. Skaičiuojant logistikos kaštus, svarbu papildomai įvertinti transportuojamo krovinio vertės finansavimą, prarastus pardavimus (dėl prekių trūkumo) bei kitas išlaidas (perkrovimo operacijos, pakavimas ir kt.). Siekiant geriausių veiklos rezultatų, svarbu turėti visų išlaidų išklotinę ir sekti, kokie pokyčiai sumažintų bendrą kainą. Viename iš savo straipsnių keletu pjūvių esame analizavę transporto paslaugas, šį straipsnį galite rasti čia ir pasinaudoti juo kaip pavyzdžiu.

Kiek kainuoja kiekvienos siuntos aptarnavimas (angl. COST TO SERVE)?

Kompanijoms, kurios savo prekes pristato pilnomis puspriekabėmis (angl. FTL), šis rodiklis galėtų pasirodyti elementarus. Tačiau toms, kurios derina keletą pristatymo metodų (pvz. „Express“ siunta oru, kitos dienos pristatymas ir kt.), o klientai prekes užsako įvairiomis (didelėmis ir mažomis) pakuotėmis, atsiranda papildomos kompleksijos, todėl pasitaiko atvejų, kai logistikos kaštai tampa didesnis už produkto maržą. Norint išvengti šių situacijų, svarbu turėti sistemą, kuri galėtų identifikuoti kiekvieno produkto logistikos sąnaudas, o ne viso kontraktinio tiekimo.

Pilnas užsakymo įvykdymas laiku (angl. OTIF )

Šio rodiklio esmė – išsiaiškinti, kiek krovinių pristatoma laiku. Pilno užsakymo įvykdymas logistikos padaliniui svarbus todėl, kad leidžia suprasti, ar efektyviai veikia pats tinklas. Šis rodiklis tiesiogiai koreliuoja su klientų pasitenkinimu, kadangi laiku ir korektiškai pristatyti kroviniai kelia pasitikėjimą jūsų įmone.

Laikas nuo krovinio užsakymo iki pristatymo (angl. Order Cycle Time)

Šis rodiklis matuoja laiką nuo užsakymo gavimo iki produkto pristatymo. Tai ypač svarbus rodiklis, kadangi kompanijos, mažindamos šį rodiklį, kelia klientų aptarnavimo kokybę, didina žaliavų apyvartumą, taupo lėšas ir didina įmonės pajamas.

Prarasti pardavimai (angl. Lost sales)

Norint sukurti proaktyvų logistikos padalinį, svarbu matuoti prarastus pardavimus, kai dėl įvairių su logistika susijusių trikdžių klientai negalėjo įsigyti prekių ir jas pirko iš konkurentų. Žinodamos šį rodiklį, bendrovės gali įvertinti atskirus logistikos elementus, jų išlaidų eilutes ir modeliuoti logistikos grandinę, kuri padėtų joms uždirbti optimalią pelno maržą.

Išvados
 

Aptarėme pagrindinius logistikos rodiklius, jų, žinoma, yra daugiau. Svarbu suprasti, kad, kuriant proaktyvų logistikos padalinį, pagrindinis tikslas nėra tik įvertinti kuo daugiau rodiklių. Priešingai, svarbu pasirinkti keletą svarbiausių, kurie padėtų identifikuoti, kaip sekasi įgyvendinti bendrą įmonės strategiją bei priimti geriausius sprendimus. Reikia suprasti, kad rodiklius matuoti būtina, nes čia galioja universalioji gyvenimo taisyklė – negali pamatuoti, vadinasi, negali įgyvendinti.

Kitos naujienos:

Tvarumo ataskaitų rengimas – iššūkis ne tik transporto sektoriui

07.01 2025 Tvarumas
Tvarumo ataskaitos, dar vadinamos aplinkosaugos, socialinės atsakomybės ir valdymo (ESG) ataskaitomis, apima platų įvairių su tiekimo grandine susijusių duomenų spektrą.  Griežtėjant tvarumo reikalavimams, šios ataskaitos tampa neatsiejama verslo dalimi, kadangi vis daugiau įmonių dirba tik su tvariomis kompanijomis. Jos suteikia platformą, kurioje įmonės gali pademonstruoti savo įsipareigojimą veikti etiškai ir tvariai.  Vieša paslaptis, kad minėtų …

Velnias slypi detalėse: į ką atkreipti dėmesį, sudarant ilgalaikes sutartis su transporto bendrovėmis

07.01 2025 Žinojimas = Galia
Ilgalaikės sutartys su transporto bendrovėmis gali tapti jūsų logistikos strategijos pagrindu, užtikrinančiu stabilumą, sąnaudų kontrolę ir efektyvumą. Tačiau dažnai pasitaiko atvejų, kai neaiškiai suformuluoti susitarimai tampa nesusikalbėjimų, nuostolių ir nepateisintų lūkesčių priežastimi. Ypač rizikingos situacijos iškyla šventiniais laikotarpiais ar netikėtų įvykių metu, kai veiklos tęstinumas tampa kritinis. Šiame straipsnyje aptarsime, į ką atkreipti dėmesį, sudarant …

Pagrindinės dalinių krovinių transportavimo klaidos

Dalinių krovinių gabenimas (angl. Less Than Truckload), kalbant apie krovinių saugumą, yra rizikingesnis procesas, lyginant su pilnų krovinių transportavimu (angl. Full Truck Load). Taip yra todėl, kad, gabenant dalinius krovinius, atliekama daugiau pakrovimo ir iškrovimo operacijų. Būtent tai ir lemia didesnę riziką.  Straipsnyje aptarsime pagrindines šioje veiklos  srityje pasitaikančias klaidas ir pateiksime patarimų, kaip jų …

Ar tikrai už tvarias transportavimo paslaugas užsakovai pasiryžę mokėti brangiau?

27.11 2024 Tvari logistika
Tvarumas tapo neatsiejama logistikos sektoriaus dalimi. Augant sąmoningam požiūriui į klimato kaitą, tiek įstatymų leidėjai, tiek verslai ir vartotojai vis dažniau kalba apie atsakomybę, saugant aplinką. Europos Sąjungos (ES) žaliosios politikos tikslai ir nauji reglamentai skatina logistikos įmones investuoti į tvarius sprendimus. Tačiau klausimas lieka atviras: ar vartotojai pasiruošę prisiimti šių sprendimų kaštus ir už …

Kai taupymas nepasiteisina: kuo rizikuojate pasirinkę pigiausią logistikos paslaugų teikėją

27.11 2024 Žinojimas = Galia
Taupymas versle yra natūralus ir dažnai būtinas procesas, siekiant didinti pelną ir mažinti išlaidas. Tačiau, kai taupymas tampa prioritetu, toks sprendimas gali sukelti nenumatytų pasekmių, ypač logistikos sektoriuje. Vienas iš akivaizdžiausių taupymo veiksmų – pigiausio logistikos partnerio pasirinkimas – neretai pasirodo klaidingas ir ilgainiui gali kainuoti daug daugiau nei buvo planuota. Šiame straipsnyje aptarsime, kodėl …

Logistikos nesėkmių virtinė: kaip „Hershey“ išgąsdino Heloviną

Helovinas – tai šventė, kuomet  šokolado ir saldainių gamintojai džiaugiasi išaugusiais pardavimais. Šiam sezonui būdingas padidėjęs saldainių vartojimas, todėl jis tampa kritiniu laikotarpiu tokioms įmonėms kaip „Hershey“. Tačiau 1999 m. ši galimybė kompanijai virto katastrofa, kai dėl prastai suplanuoto tiekimo grandinės ir IT sistemų modernizavimo projektų įmonė prarado milijonus dolerių kainavusių užsakymų, patyrė pelno kritimą …