Paskutiniosios mylios (angl. last mile) logistika įmonėms yra ypatingai svarbi. Jeigu ši praktika vykdoma kokybiškai ir efektyviai, tai gerina tiekėjo reputaciją ir generuoja papildomus pardavimus. Dažnai būtent logistikoje kyla daugiausia iššūkių. Nors ypatingų situacijų pasitaiko ir kitose tiekimo grandinės dalyse, kurios dažnai sukuria domino afektą visam logistikos tinklui, tačiau paskutiniosios mylios klaidos kainuoja brangiausiai. Taigi kodėl ji tokia svarbi? Su kokiais pagrindiniais iššūkiais susiduria krovinio siuntėjai? Apie tai ir pakalbėsime šiame straipsnyje.
Kodėl paskutinioji mylia yra svarbi?
Būtų nekorektiška išskirti tik vieną transportavimo etapą, kadangi iššūkių pasitaiko tiek pirmojoje (angl. first mile), tiek paskutiniojoje (angl. last mile) myliose. Tačiau paskutinioji visų pirma išsiskiria tuo, kad čia įvyksta jūsų produkto ir logistikos partnerio kontaktas su klientu. Jeigu šie susikirtimai yra kokybiški kliento atžvilgiu, tai kuria pridėtinę vertę jūsų prekiniam ženklui ir, atvirkščiai, jeigu nekokybiški – tuomet kenkia. Būna, kad probleminės situacijos įvyksta pradiniuose logistikos grandinės taškuose, tačiau jų sprendimas nusikelia, kol krovinys nepristatomas klientui, nes tik tuomet identifikuojamas faktas, kad prekė vėluos arba atvyks nepilnos komplektacijos.
Pagrindiniai iššūkiai
Iššūkių, žinoma, pasitaiko įvairių. Tai priklauso ir nuo įmonės veiklos krypčių, ir nuo kiekvienos prekių grupės, kadangi šalys, į kurias eksportuojate produktus, gali turėti savų problemų ir savų reikalavimų. Taigi su kokiais nesklandumais praktikoje susiduriama dažniausiai?
Didėjantys klientų lūkesčiai
Turbūt pagrindinis iššūkis, su kuriuo susiduria krovinių siuntėjai, yra tas, kad per pastaruosius metus klientų lūkesčiai yra išaugę. Modernūs vartotojai nori prekes gauti greitai, lanksčiai ir jiems priimtinomis sąlygomis. Jie taip pat nori žinoti tikslų krovinio pristatymo laiką ir turėti galimybę patys sekti užsakymo vykdymo eigą, o nepatikusias prekes grąžinti be jokių trikdžių. Šios tendencijos stebimos ne tik B2C, bet ir B2B verslo srityse, taip pat tradiciniuose ir e. komercijos kanaluose. Todėl pardavėjai savo veikloje turi gebėti pasiūlyti skirtingas pristatymo ir prekių atsiėmimo galimybes, skaidyti siuntas klientams priimtinais kiekiais, dažninti siuntimo grafikus bei investuoti į technologinius sprendimus. Klientai vis mažiau toleruoja klaidas ir tikisi, kad nepažeisti kroviniai bus pristatyti laiku. Visi šie veiksniai didina paskutiniosios mylios logistikos operacijų kompleksiškumą.
Augantys kaštai
Paskutiniosios mylios logistika yra pati brangiausia logistikos dalis ir sudaro 40-50% visų logistikos kaštų. Šios išlaidos nuolat didėja, nes brangsta pakavimo medžiagos, auga darbuotojų atlyginimai (sandėlio darbuotojų, vairuotojų ir kt.) ir kitos sąnaudos (elektra, kuras ir kt.), tai brangina sandėlio ir transportavimo operacijas. Nemažą dalį papildomų sąnaudų sudaro prekių grąžinimai, kurių tik daugėja. Todėl, tikėtina, kad netolimoje ateityje kainos didės. Dedama daug vilčių į naujausias technologijas, kurios galėtų sumažinti kainas, pvz., mikrosurinkimo centrus (angl. micro fullfilement centers), autopilotu valdomas transporto priemones. Tačiau kol kas automatizuoti sandėliai atsiperka tik megapoliuose, o autopilotu valdomų transporto priemonių dar teks palaukti. Todėl prekybinės ir gamybinės įmonės nuolat turi spręsti galvosūkius, kaip suvaldyti šiuos kaštus, neperkeliant jų ant vartotojų pečių,
Augantys tvarumo reikalavimai
Vartotojai ir valstybinės institucijos nulines logistikos emisijų ribas nori pasiekti iki 2050 metų. Tvarumo reikalavimai, kurių nauda ir tikslingumu niekas neabejoja, pradiniame etape sukels ir jau sukelia daug neapibrėžtumo. Šiuo metu dar nėra tinkamai išvystyta infrastruktūra, nėra ir efektyvių sprendimų, transportuojant krovinius ilgesniais maršrutais. Šis virsmas taip pat yra labai brangus, todėl pradiniame etape tvari logistika dar labiau išaugins logistikos kaštus. Nors dabar vartotojai nori tvarių produktų, o prekybinės ir gamybinės įmonės ieško logistikos partnerių, kurie galėtų tai užtikrinti, tačiau dar nėra tam pritaikytos infrastuktūros ir kol kas neaišku, ar vartotojai yra pasirengę mokėti papildomai.
Nestandartinių matmenų ir pavojingų krovinių gabenimas
Įmonės, kurios parduoda nestandartinių matmenų arba pavojingus krovinius mažais kiekiais, vis dar susiduria su tokio tipo krovinių transportavimo iššūkiais. Daugelis dalinių krovinių ir siuntų gabenimo paslaugas teikiančių įmonių pavojingų krovinių negabena ir ne visos transporto įmonės gali užtikrinti tą pačią paslaugų kokybę, kaip vežant standartinius krovinius.
Krovinių pristatymas numatytu laiku
Kasmet daugėja įmonių, kurios veikia „Just in time“ gamybos modeliu, nes prekes klientas nori gauti konkrečiu laiku. Krovinių vėlavimas šiuo atveju yra arba visiškai netoleruotinas (jeigu dažnai vėluojama, klientas atsisako dirbti su prekių siuntėju), arba brangiai apmokestinamas (už vėlavimą tenka sumokėti dideles baudas). Kodėl tai iššūkis? Organizuoti logistikos operacijas, pristatant prekes jau kitą dieną, nėra labai sudėtinga. Tačiau, kalbant apie konkretų laiką, yra daug sudėtingiau, kadangi reikia ieškoti transporto partnerių, kurie veikia „Just in time“ principu ir gali prisiimti rizikas, už pristatymo laiko pažeidimus.
Apibendrinant pateiktą informaciją, svarbu akcentuoti, kad paskutiniosios mylios logistika kasmet tampa vis sudėtingesne, o jos reikšmė, kuriant konkurencinį pranašumą ir išsiskiriančius vertės pasiūlymus savo klientams, didėja. Augant vartotojų lūkesčiams, prekybos ir gamybos įmonės, siekiančios tapti pirmu kliento pasirinkimu, privalo nuolat atnaujinti savo logistikos tinklą ir ieškoti tinkamo kokybės, greičio ir kaštų balanso.
Jeigu šiuo metu ieškote transporto partnerio, kuris gali gabenti nestandartinių matmenų, pavojingus krovinius bei smulkias siuntas ir gali užtikrinti krovinių pristatymą konkrečiu laiku, kviečiame susisiekti su mūsų pardavimų komanda. Tai padaryti galite paspaudę nuorodą žemiau ir užpildę formą, o mes pažadame grįžti su geriausiu ir jūsų individualius poreikius atitinkančiu pasiūlymu.