Automobilių pramonėje vyksta viena didžiausių permainų per pastaruosius 200 metų. Kalbame apie elektrinius automobilius. Šie procesai vyksta pastarąjį dešimtmetį, tačiau dabar jie vis labiau įsibėgėja. Nors elektromobiliai, lyginant su nafta varomais, šiuo metu sudaro nedidelę dalį transporto priemonių, tačiau jų populiarumas nuolatos auga. Prognozuojama, kad nafta varomų automobilių pirkimas nuo 2025 m. pradės mažėti, o elektra varomų transporto priemonių pardavimai nuolatos augs ir iki 2030 m. pasieks 40 mln. vnt. per metus (šiuo metu pardavimai siekia apie 6,5 mln. vnt. per metus).
„HRX“ dirba su didžiausiomis automobilių pramonės įmonėmis, mes nuolatos domimės sektoriaus naujovėmis, todėl norime aptarti pagrindinius iššūkius, su kuriais jau dabar susiduria automobilių pramonės tiekimo grandinės ir tikrai dar susidurs ateityje.
Pagrindiniai pereinamojo laikotarpio iššūkiai
Automobilių pramonė buvo viena pirmųjų savo veikloje pradėjusi naudoti „Just in time“ (liet. prekių gamyba tik pagal užsakymą nustatytam laikui) veiklos formatą. Tai leido drastiškai sutrumpinti naujų produktų pateikimo į rinką laiką ir sumažinti prekių savikainą, todėl vartotojai galėjo džiaugtis pigiomis ir kokybiškomis transporto priemonėmis. Ši situacija skatino vartojimą, o automobilių pramonė dėl masto ekonomijos ir toliau galėjo tenkinti sparčiai besikeičiančius vartotojų poreikius ir kasmet pristatyti vis naujus automobilių modelius. Tačiau šiandien, kai kalbame apie elektra varomas transporto priemones, situacija kitokia.
Sunkumai, susiję su žaliavomis, ir baterijų gamyba
Tradiciniam automobiliui pagaminti reikia 1500-2000 detalių, o elektra varomam – tik 50-60 komponentų. Atrodytų, kad apsirūpinti komponentais, gaminant šio tipo transporto priemones, yra paprasta, tačiau joms reikia 6 kartus daugiau skirtingų elementų. Nafta varomoms transporto priemonėms iš esmės reikia tik metalų ir mangano, kai tuo tarpu elektra varomiems vilkikams reikalingas skirtingų rūšių metalas, nikelis, litis, manganas, kobaltas ir grafitas. Dėl sparčiai augančios šių žaliavų paklausos, nespėjama patenkinti jų poreikio, o tai didina kainas ir sukelia kitas operacines problemas.
Iššūkių kelia ir su baterijų gamyba susiję procesai. Šios baterijų gamyklos yra milžiniškos (ne veltui jas vadina „Gigafactories“ – liet. gigantiška gamykla), jų statyba trunka ilgai ir kainuoja brangiai. Vienos gamyklos statyba kainuoja apie 5mlrd. USD. Pastačius tokią gamyklą, iššūkiai nesibaigia, kadangi jos dažnai yra neefektyvios (darbuotojų trūkumas, įvairūs gedimai, kitos sudėtingos operacijos), o tai lemia prastovas, kurios, atsižvelgiant į pradinių investicijų kaštus, yra labai didelės.
Ilgos tiekimo grandinės
Automobilių pramonės įmonės, siekdamos dirbti su minimaliomis atsargomis, visuomet stengiasi sukurti kuo trumpesnes tiekimo grandines su maksimaliai greitais pristatymo terminais. Tačiau su elektra varomomis transporto priemonėmis tokio efektyvumo pasiekti nepavyksta, kadangi visos elektrinių automobilių gamybai reikalingos žaliavos išgaunamos vos keliose valstybėse: Australijoje, Čilėje, Argentinoje, Indonezijoje, Brazilijoje, Kongo Demokratinėje Respublikoje. Tad galimybės, diversifikuoti tiekėjus arba juos surasti arčiau pardavimo rinkų, nėra. Šiuo metu gamyba irgi ribota, nes net 80 proc. visų baterijų yra gaminamos Kinijoje. Minėtos aplinkybės išaugina pristatymo terminus, didina tiekimo grandinių trūkinėjimo rizikas ir brangina gamybą.
Komplikuotos logistinės operacijos
Tradicinių automobilių logistikos operacijas sunkina greiti pristatymo laikai ir dideli kiekiai inventorinių vienetų, tačiau su šiais iššūkiais automobilių pramonės įmonės puikiai susitvarko. Transportuojant baterijas, atsiranda keletas papildomų problemų, susijusių su šių krovinių svoriu (lengvųjų automobilių baterijos sveria 300-800 kg, o didesnių transporto priemonių gali siekti ir keletą tonų), pavojingumo klasėmis (9 pavojingumo klasė) bei kitomis transportavimo sąlygomis (jeigu transportuojama ilgais maršrutais, reikia pasirūpinti, kad jos neišsikrautų). Transportuojant šio tipo krovinius, iš esmės keisis iki šiol galiojusi tvarka. Pavyzdžiui, pastebima, kad šios baterijos, gabenamos jūra, dažnai užsidega, o pristatymas mažos krovos mikroautobusais nebus galimas. Taigi transporto įmonės ir gamintojai prie pasikeitusios situacijos turės prisitaikyti, o tai ilgins pristatymo laiką ir brangins paskutinės mylios logistikos operacijas.
Žaliavų perdirbimas
Tradicinių automobilių gamyboje žaliavų perdirbimas, dėl palyginti mažo medžiagiškumo ir nesudėtingo jų perdirbimo, nesukelia papildomų problemų. Kalbant apie elektromobilius, situacija visai kitokia. Iki šiol perdirbama tik apie 5 proc. visų baterijų. Taip atsitinka todėl, kad nėra tinkamo reguliacinio mechanizmo, baterijų gamybos proceso, kuris būtų pritaikytas lengvam jų perdribimui, kyla ir kitų problemų. Šiuo metu baterijų perdirbimas yra brangus ir nepatogus procesas, tačiau tikėtina, kad ateityje visi arba dalis ribojančių veiksnių bus pašalinta, o automobilių pramonei teks baterijas perdirbti arba utilizuoti.
Apibendrinant svarbu paminėti, kad iššūkių yra nemažai ir jų įtaka tiek transporto įmonėms, tiek gamintojams ateityje tik didės, nes elektra varomų transporto priemonių populiarumas augs. Visa tai didins gamybos savikainą, o tuo pat metu logistinius procesus darys dar sudėtingesniais. Savo partnerius norime patikinti, kad „HRX“ atidžiai seka visus pokyčius, vykstančius automobilių pramonėje, ir ieško būdų, kaip į juos reaguoti. Mes net ir dabar esame pasiruošę transportuoti baterijas, kadangi turime transporto priemonių, kurios gali vežti sunkesnius bei pavojingus krovinius. Tad kviečiame automobilių pramonės atstovus susisiekti su mumis, mes kartu rasime tinkamą sprendimą jūsų kroviniams transportuoti.